۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
کد خبر: 55452891

پتوس‌ها از زیباترین گیاه‌های آپارتمانی به شمار می‌آیند از این رو با ما همراه باشید و درباره علت سبز شدن برگ پتوس مرمری بدانید.

علت سبز شدن برگ پتوس مرمری

سلام نو _ سرویس عمومی: گیاه آپارتمانی پتوس مرمری یک گیاه بسیار جذابی است که به علت رشد خوبی که دارد شهرت دارد. اما گاه ممکن است برگ های پتوس مرمری از حالت ابلق به صورت سبز یک دست دربیایند. به همین دلیل در ادامه علت سبز شدن برگ پتوس مرمری و همچنین علت سیاه شدن برگ پتوس مرمری و سایر مشکلاتی که این گیاه ممکن است پیدا کند می پردازیم.

آشنایی با پتوس مرمری

برگ های پتوس مرمری دارای لکه های سفید و کرمی رنگ در زمینه سبز است که زیبایی و جلوه خاصی به برگ ها بخشیده. بهتر است این گیاه زیبا را در گوشه ای از خانه تان آویزان کنید و از برگ هایش که به شکل آبشاری پایین می ریزد لذت ببرید.

این گیاه زیبا و محبوب را با نام پتوس مرمری می شناسند اما نام دیگری هم دارد، ملکه مرمری ! که برازنده ظاهر زیبای آن است. نام این گونه از پتوس در زبان انگلیسی Epipremnum aureum Marble Queen است.

علت سبز شدن برگ پتوس مرمری

یکی از جذاب ترین گونه های پتوس که برای محیط های تاریک و کم نور مناسب نیست و باید در شرایط نوری خوبی قرار داشته باشد تا بتواند رنگ زیبای برگ ها و درخشش آن ها را حفظ کند. این گیاه زیبا را می توانید به آسانی از طریق برگ هایش که ترکیبی از رنگ سفید و سبز هستند شناسایی کنید. رشد پایینی دارد و به اندازه گونه های دیگر پتوس زود به زود برگ نمی دهد. همچنین نسبت به گونه های دیگر ارزشمند تر است و قیمت گران تری دارد. تکثیر آن راحت است و از طریق قلمه برگ انجام می شود.

رشد ریشه پتوس مرمری زیاد نیست به همین خاطر به تعویض گلدان مداوم نیازی ندارد و نباید در گلدان های خیلی بزرگ کاشته شود. هر زمان که ریشه ها از انتهای گلدان بیرون آمدند نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید. بهترین زمان برای تعویض گلدان، فصل بهار است که گیاه در خواب نیست.

توصیه می شود برگ های این گونه از پتوس را ۱ تا ۲ بار در هفته با استفاده از یک پارچه مرطوب تمیز کنید تا بهتر فتوسنتز کرده و برگ هایش درخشان و زیباتر شود. با انجام این کار، رطوبت گیاه هم افزایش پیدا می کند.

علت سبز شدن برگ پتوس مرمری

پتوس مرمری را هم می توانید مانند گونه های دیگر به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر کنید. دقت داشته باشید که هر قلمه باید یک برجستگی یا ریشه هوایی برای ریشه دهی داشته باشد. قلمه ها را درون آب قرار دهید و بعد از ریشه دهی درون بستر مناسبی از خاک قرار دهید.

یکی از فاکتورهای مهم که در رشد پتوس مرمری نقش دارد، رطوبت ۵۰ درصدی خانه است. برای افزایش رطوبت محیط از دستگاه های رطوبت ساز سرد استفاده نمایید و گیاه را در کنار آن قرار دهید. روش دیگر غبار پاشی ست که باید با یک اسپری کوچک انجام شود تا قطرات آب مثل مه خارج شوند و برگ ها را خیس نکنند. توصیه می شود غبار پاشی را ۱ تا ۲ بار در هفته و در محیط سایه انجام دهید. درست کردن جزیره یکی دیگر از راهکارهای افزایش رطوبت است که می توانید به راحتی آن را انجام دهید.

علت سبز شدن برگ پتوس مرمری

دلیل سبز شدن برگ پتوس مرمری

گیاه آپارتمانی پتوس جز گیاهان سازگار با محیط است که به خوبی در نور کم نیز به رشد خود ادامه می دهد. اما باید توجه داشت که کم نور بودن زیاد محیط نگهداری این گیاه باعث می شود حالت ابلق و دو رنگ بودن این گیاه از بین برود و رنگ گیاه به حالت سبز کم رنگ و یک دست دربیاید. لذا برای از بین نرفتن حالت ابلق پتوس بهتر است آن را به محیط پر نورتری منتقل کرد.

پنجره شرقی بهترین پنجره برای نگهداری این گیاه است زیرا نور صبح را دارد و به براقی و شادابی برگ ها کمک می کند. همچنین نور فیلتر شده پنجره جنوبی هم مناسب است، می توانید گیاه را پشت یک پرده توری یا شفاف قرار دهید تا شرایط نوری بهتری برای آن فراهم شود. نور مستقیم و زیاد خورشید، به بافت برگ ها صدمه می زند و نور کم شادابی و رنگ زیبای برگ ها را از بین می برد. اگر این گیاه را در بیرون از خانه نگهداری می کنید باید شرایط سایه، نیم سایه داشته باشد.

علت سبز شدن برگ پتوس مرمری

پتوس مرمری یک گیاه تصفیه کننده هواست و برگ هایی بالارونده دارد. پتوس مرمری به کشور استرالیا و جنوب شرقی آسیا تعلق دارد و گیاهی گرمسیری ست. جالب است بدانید که پتوس ارتشی گونه ای جهش یافته از پتوس مرمری ست.

آبیاری را با خشکی ۲ تا ۴ سانت از سطح خاک انجام دهید تا گیاه دچار پوسیدگی نشود. بهتر است برای آبیاری از آبی که ۲۴ ساعت در فضای اتاق مانده استفاده کنید. اگر بعد از آبیاری زیر گلدانی گیاه پر از آب می شود، آن را تخلیه کنید. اگر آبیاری را بیش از اندازه انجام دهید و خاک به شکل مستمر خیس بماند لک های سیاه رنگی بر روی برگ ها ایجاد می شود و برگ ها از هم می پاشند. این گیاه تشنگی اش را با انداختن برگ هایش نشان می دهد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید