پیش از این گمان میرفت سابقه زندگی در تهران امروزی به کشفیات قیطریه که متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش بود، بر میگردد. اما اسکلت هفت هزار ساله یک زن که در حفاری فاضلاب در محله مولوی تهران کشف و به وسیله رایانه تصویرسازی شد، گمانهزنیها در مورد تاریخ تهران را دچار تحول کرد.
به گزارش سلام نو فرهاد اصلانی در همشهری آنلاین نوشت؛ طبق اطلاعات ویکی پدیا، پیشینه سکونت در تهران به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد باز میگردد و همان طور که شاید شما هم خوانده یا شنیده باشید، در دی ماه ۱۳۹۳ اسکلت یک انسان در منطقه مولوی تهران متعلق به حدود ۷۰۰۰ سال پیش کشف شد.
روستای تهران و حفره های زیرزمینی
تهران در گذشته از روستاهای ری بوده و خط مرزی آن در منتهیالیه این روستا منطقه یافتآباد کنونی بوده است که در گذشته بیشتر زمین های آن زراعی بوده است. ری که در تقاطع محورهای قم، خراسان، مازندران، قزوین، گیلان و ساوه واقع شده به سبب مرکزیت مهم سیاسی، بازرگانی، اداری و مذهبی از قدیم مورد نظر بوده و مدعیان همواره این مرکز راهبردی را مورد تهاجم و حمله قرار میدادهاند. روستای تهران به واسطه برخورداری از مغاکها و حفرههای زیر زمینی و مواضع طبیعی فراوان و دشواری نفوذ در آن ها پناهگاه خوبی برای دولت مردان و دیگر اشخاصی بوده که احتمالاً مورد پیگرد مدعیان قرار داشتهاند.
اتراق سلطان در دولاب
نام تهران برای نخستین بار در یکی از نوشتههای تئودوسیوس یونانی در حدود اواخر سده دوم پیش از میلاد بهعنوان یکی از توابع ری ذکر شدهاست. با این حال قدیمیترین سند فارسی موجود درباره نام تهران نشان میدهد که تهران قبل از سده سوم هجری قمری وجود داشته است، چرا که نویسندهای بهنام «ابوسعد سمعانی» در کتاب خود از شخصی بهنام «ابوعبدلله محمد ابن حامد تهرانی رازی» نام میبرد که اهل تهران ری بوده و در سال ۲۶۱ هجری قمری برابر ۸۷۴ میلادی درگذشته است.
«ابوالقاسم محمد بن حوقل» به سال ۳۳۱ هجری قمری در توصیف شهر تهران نوشته است: «تهران در شمال شهرری واقع شده و دارای باغهای فراوانی است و میوه آن بسیار متنوع است.»
«نجمالدین ابوبکر محمد بن علی بن سلیمان راوندی» در کتاب معروفش به نام «راحهالصدور» در سال ۵۹۹ هجری قمری روایت کرده که مادر سلطان ارسلان سلجوقی که سال ۵۶۱ هجری قمری از ری قصد عزیمت به نخجوان را داشته نزدیک تهران اتراق میکند و در همان ایام خود سلطان در دولاب ـ ناحیهای در جنوب خاوری تهرانـ اقامت داشته است.
«ابواسحاق استخری» در کتاب المسالک و الممالک به سال ۳۴۰ هجری قمری در باره تهران به تفصیل سخن گفته است و ابنبلخی در کتاب خودش به نام فارسنامه که حدود سالهای ۵۰۰ هجری قمری نوشته است از آثار تهران تعریف کرده است.
آب گوارا و شکارگاهها
در زمان پادشاهان صفوی کمکم تهران شهرت پیدا کرد و آبادی و رونق این شهر بهویژه در دوره سلطنت شاه طهماسب اول آغاز شد. شاه طهماسب اول، به علت وجود آبهای گوارا و باغهای فراوان و شکارگاههای مناسب اطراف شهر، تهران را دوست داشت و به مرور در این محل به سکونتهای تقریباً طولانی پرداخت، به حدی که دستور داد دور شهر را برج و باروی مقاوم و بناهای تازه و کاروانسراهایی در داخل آن بنا کنند.
تهرام گرمسیر
درباره ریشهشناسی نام تهران اختلاف نظر زیادی وجود دارد. عدهای از پژوهشگران «ران» را پسوندی به معنای دامنه گرفتهاند و شمیران و تهران را بالادست و پاییندست خواندهاند. برخی دیگر تهران را تغییر شکل یافته «تهرام» به معنای منطقه گرمسیر دانستهاند، در مقابل شمیرام یا شمیران که منطقه سردسیر است. البته با توجه به توسعه تهران در سالهای متمادی پس از شهرری مشهور، و اینکه تهران محلی بوده است نزدیک به ری و در «ته» یا آخر آن، ممکن است واژه تهران تغییر یافته عبارت «ته ری ان» باشد. (یعنی محلی که در ته ری قرار دارد) و الف و نون مرسوم در نام بسیاری از شهرهای ایران کمکم به این نام هم چسبیده و به مرور اصلاح شده و بهصورت «تهران» در آمده است.
ساخت محلهها
شاه عباس اول هم تا چند وقت به پیروی از شاه طهماسب به آبادانی تهران همت گماشت و دستور داد باغ بزرگی به نام چهار باغ در تهران بسازنند و ساختمانی برای سکونت موقتی خاندان سلطنتی بنا کنند. سال ۱۲۰۰ هجری قمری تهران برای نخستین بار توسط آغا محمد خان قاجار بهعنوان پایتخت انتخاب شد. در زمان آقا محمدخان قاجار تنها به ساختن عمارت تخت مرمر اکتفا شد، اما در دوره فتحعلیشاه محلههای جدید و ساختمانهای تازهای در تهران ساخته شد که از آن جمله بنای مسجد سید عزیزالله، مدرسه مروی، قصر قاجار، نگارستان و لالهزار را میتوان نام برد.
در زمان محمد شاه محلهای بهنام عباسآباد در جنوب بازار و یک باغ و ساختمان بزرگتر نیز به نام عباسآباد در شمال تهران (عباسآباد کنونی) و محله دیگری به نام محمدیه ساخته شد و آب رودخانه کرج را به وسیله نهری به تهران منتقل کردند. علاوه بر اینها ساخت باغ داودیه (محله فعلی داودیه) و بخشی از بنای مسجد جمعه و بازار بینالحرمین از جمله آثار زمان محمد شاه است. در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به همت امیرکبیر تأسیساتی مثل مدرسه دارالفنون، بازار امیر، بازار کفاشها و سرای امیر پدید آمد. در سال ۱۲۷۵ هجری قمری برای نخستین بار برای تهران نقشه تهیه شد.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
*منتشر شده در همشهری محله منطقه ۱۸ در تاریخ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
نظر شما