لیزیک، عملی محبوب و پرطرفدار است از این رو با ما همراه باشید و درباره مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم بدانید.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم + راهنمای کامل عمل لیزیک چشم

سلام نو پلاس: لیزیک یا عمل حذف عینک یکی از خدمات پزشکی مهم برای بیمارهای چشمی است. در حال حاضر این عمل به‌عنوان محبوب‌ترین جراحی چشم شناخته می‌شود. عیوبی مانند: نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را می‌توان با انجام آن رفع کرد.

هزینه عمل لیزیک چشم

در واقع هزینه عمل لیزیک چشم در تمام شهرهای ایران می‌بایست پیرو دستورالعمل وزارت بهداشت باشد؛ اما گاها در برخی کلینیک‌ها این موضوع رعایت نمی‌شود.

نمی‌توان گفت که قیمت لیزیک در تهران بالاتر یا پایین‌تر از قیمت آن در شهرستان‌ها است.

چرا که گاها مشاهده شده در یک شهرستانی مانند شیراز، مشهد، تبریز، اصفهان قیمت لیزیک و لازک ، بالاتر از قیمت آن در تهران است.

پس مکان جغرافیایی نمی‌تواند بطور عمده بر قیمت‌گذاری‌ها تاثیرگذار باشد. اما شاید بتوان گفت که در تهران، به‌علت رقابت بالاتر کلینیک‌ها، قیمت عمل‌های لیزری چشم، کم‌تر از جاهای دیگر ایران باشد.

ممکن است وسوسه شوید و یک جراح را فقط بر اساس هزینه اعلام شده انتخاب نمایید؛ اما ممکن است نتایج مناسبی در انتظار شما نباشد.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم + راهنمای کامل عمل لیزیک چشم

درباره‌ی مرکز درمانی تحقیق نمایید. از پیشرفته بودن تجهیزات آن و تخصص کادر پزشکی آن مطمئن شوید. بهتر است جراح مناسب و با تجربه‌ای را انتخاب نموده و با تامین هزینه‌های جراحی با روش‌های موجود، نتایج قابل قبولی برای بینایی خود انتخاب نمایید.

ممکن است در یک کلینیک قیمت پایین لیزیک فقط برای اصلاح نزدیک‌بینی خفیف باشد.

اگر شما دچار دوربینی، آستیگماتیسم یا مبتلا به مقیاس متوسط یا بیشتری از نزدیک‌بینی هستید، ممکن است در خیلی از مراکز هزینه لیزیک به طور قابل توجهی بالاتر از قیمت تبلیغ شده باشد که بایست بدان توجه کنید.

ممکن است قیمت پیشنهادی یک کلینیک، تمام هزینه‌ها را پوشش ندهد.

به عنوان مثال، شما ممکن است فقط تعداد محدودی از معاینات را تجربه کرده باشید و اگر مشکلی وجود داشته باشد، مراقبت‌های اضافی بعد از جراحی ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند.

حتی ممکن است در برخی کلینیک‌ها برای مشاوره اولیه شما هزینه دریافت گردد.

ممکن است روش لیزیک با تکنولوژی قدیمی‌تر انجام شود. این لزوما بد نیست، اما تکنولوژی های جدیدتر امکان جراحی دقیق‌تر لیزیک را با کمترین خطر و عوارض ارائه می‌دهند.

در سال ۱۴۰۲ هزینه عمل لیزیک در مراکز درمانی بخش خصوصی برای یک چشم، چهار میلیون و پانصد هزار تومان تعیین شده است.

قطعا باید هزینه اقامت، آزمایشات لازم، خدمات تشخیصی و داروهای لازم را هم به این مبلغ اضافه کنید.

در هر صورت اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم داشتن بیمه تکمیلی لیزیک می‌تواند درصد زیادی از این هزینه‌ها را پوشش دهد.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم + راهنمای کامل عمل لیزیک چشم

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

اینکه آیا فردی واجد شرایط اصلاح بینایی با لیزر است یا خیر، توسط چشم پزشک معالج از طریق مجموعه ای از آزمایشات از جمله ارزیابی جامع چشم تصمیم می گیرد تا اطمینان حاصل شود که جراحی انتخاب شده برای چشم و نیازهای بینایی بیمار مناسب است.

معیارهای سنی برای لیزیک در تاریخ امروز راحت تر از قبل است و حداکثر سن برای عمل لیزیک چشم افزایش یافته است.

با افزایش اطلاعات ایمنی بیمار که جمع آوری می شود، و همچنین تغییرات جدیدتر در حال ظهور لیزیک، اکنون این داده ها برای ترکیب هر دو سن بالا در حال تکامل هستند.

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم ممکن است متفاوت باشد و بستگی به عوامل مختلفی داشته باشد، اما به طور کلی، بیشتر متخصصان چشم پزشکی توصیه می‌کنند که قبل از اقدام به عمل لیزیک چشم افراد حداقل سن ۱۸ سال را داشته باشند.

یکی از دلایل این توصیه این است که در سنین پایانی نوجوانی و جوانی، شکل چشم و درجه قوز قرنیه به طور طبیعی استحکام می‌یابند و ثابت می‌شوند. اگر عمل لیزیک در سنین پایینتر انجام شود، ممکن است شکل چشم و درجه قوز قرنیه هنوز به طور کامل ثابت نشده باشند و نتیجه‌ی دائمی نباشد.

همچنین، نیاز به بررسی و ارزیابی وضعیت چشمی و سلامت کلی چشم‌ها قبل از عمل لیزیک ضروری است. برخی شرایط پزشکی و چشمی مانند بیماری‌های قابل تأثیر توسط لیزیک، بارداری، دیابت و غیره ممکن است موانعی برای انجام عمل باشند.

جراحی لیزیک چشم یک عمل زیبایی نیست و برای همه افراد توصیه نمی‌شود.

این عمل حتی برای افرادی که کمی چشم‌هایشان ضعیف است هم توصیه نمی‌شود و تنها باید دارای یک سری شرایط خاص باشند تا بتوانند این جراحی را انجام دهند.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم + راهنمای کامل عمل لیزیک چشم

برخی از مهم‌ترین شرایط افرادی که می‌توانند این عمل را انجام دهند شامل موارد زیر می‌شود:

۱- افرادی که شماره چشم هایشان ثابت شده است.
۲- افرادی که از لحاظ جسمی دارای سلامت کافی و بالایی هستند.
۳- افرادی که به برخی بیماری‌های مزمن مبتلا نمی‌باشند.
۴- افرادی که در بازه سنی ۲۰ الی ۴۰ سال می باشند.
۵- افرادی که از استفاده از عینک و لنزهای طبی خسته شده اند.
۶- خانم‌هایی که باردار نمی‌باشند.
۷- افرادی که دارای ضخامت قرنیه مناسبی هستند.

عوارض عمل لیزیک چشم چیست

عمل لیزیک به صورت سرپایی انجام شده و با استفاده از بی حسی و بدون درد می باشد.

روش این عمل به این صورت است که ابتدا یک لایه نازک از سطح قرنیه چشم تراشیده شده و بعد از آن به وسیله لیزر اگزایمر، متناسب با شماره عینک، تراش قرنیه انجام می شود.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم + راهنمای کامل عمل لیزیک چشم

جراحی هر چشم حدود ۵ دقیقه طول کشیده و لیزر هم ۵ تا ۲۰ ثانیه زمان می برد. می توانید با متحصص چشم صحبت کنید.

  • وجود مشکل دید به هنگام رانندگی در شب و سختی مطالعه
  • احساس خستگی در چشم
  • تاری دید و مه آلودگی دید
  • خشکی چشم
  • حساسیت به نور
  • بازگشت مقدار کمی از عیب انکساری چشم
  • ایجاد آستیگماتیسم
  • عدم بهبود کامل عیوب چشم ها
  • عفونت قرنیه

افرادی که نمی توانند از عینک و لنز استفاده کنند و یا شماره چشم بالایی دارند می‌توانند تحت نظر و تشخیص پزشک از عمل لیزیک استفاده کنند. اما به طور کلی اگر کسی بتواند از عینک و لنز استفاده کند ، قطعا عوارض کمتری نسبت به انجام این عمل خواهد داشت.

به طور کلی توصیه می‌کنیم، برای اطمینان از سلامت چشم و تشخیص به‌موقع اختلالات بینایی به طور منظم و سالیانه به پزشک مراجعه کرده.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم + راهنمای کامل عمل لیزیک چشم

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

  • قطره های تجویز شده را به طور مرتب استفاده کنید.
  • در روزهای بعد از عمل از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از عمل از شست‌وشوی صورت و استحمام خودداری کنید.
  • تا دو هفته بعد از عمل چشم‌هایتان را آرایش نکنید.
  • تا یک ماه از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید.
  • تا یک ماه بعد از عمل شنا نکنید.
  • طی هفته اول بهتر است موقع خواب از محافظ چشمی استفاده کنید.

۱- عدم نگرانی از تاری دید:

بلافاصله پس از عمل لیزیک، دید چشمتان تار است. نگران نباشید؛ این حالت طبیعی و قابل انتظار است.

لایه‌ای بسیار نازک از قرنیه برداشته شده و این می‌تواند باعث تاری موقتی دید شما شود. خیالتان آسوده باشد؛ بینایی شما طی دو تا سه هفته آینده شفاف‌تر شده و وضضوح دیدتان بسیار عالی خواهد شد.

۲- خوابیدن بعد از عمل لیزیک چشم:

خواب یکی از بهترین چیزهایی‌است که در روز اول و دوم پس از جراحی لیزیک و لازک چشم، به بهبود و ترمیم قرنیه شما کمک می‌کند. در هنگام خواب، بافت قرنیه زودتر و بهتر ترمیم می‌شود.

منتهی بهتر است طی هفته اول بعد از جراحی lasik، هنگام خواب، از محافظ چشمی (شیلد) یا عینک محافظ استفاده کنید.

این باعث می‌شود تا ناخودآگاه بعلت خارش گهگاه چشم، چشمتان را نمالید. چون مالیدن پلک‌ها ممکن است لنز پانسمان را جابجا کند. این جابجایی می‌تواند عواقب بدی همچون عفونت قرنیه را بهمراه داشته باشد.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم + راهنمای کامل عمل لیزیک چشم

۳- محافظت از لنز پانسمان در چشم :

لنز پانسمان پس از لیزیک بر روی قرنیه شما قرار می‌گیرد. به هیچ عنوان آنرا خارج یا جابجا نکنید. اگر لنز پانسمان بطور اتفاقی از چشمتان خارج شد نگران نشوید.

چشـم خـود را تاجای ممکن بسـته نگـه داشـته و بـا تلفن همراه پزشـک معالـج خـود و یـا کلینیـک نوآوران تماس بگیرید و شـخصا از دسـتکاری و گذاشتن مجدد لنـز روی چشمانتان پرهیز نمایید. این لن در روز چهارم بعد از عمل لیزری چشم، از روی قرنیه شما برداشته می‌شود.

۴- استفاده بموقع از قطره‌های چشمی:

قطره های چشمی را طبق دستور پزشک استفاده کنید. بیـن دو قطره ۵ دقیقـه فاصلـه بگذاریـد. قطره هـا را در زمان بیداری اسـتفاده کنید.در هنگام خـواب نیـازی بـه ریختـن قطـره نیسـت و بـرای ایـن منظـور بیدار نشـوید. صبـح بعـد از بیـدار شـدن مجـددا زمـان ریختـن قطـره هـا را تنظیـم کنید.

۵- خسته نکردن چشم‌ها:

بعد از چهار روز میتوانید کارهای روزمره خود را از سر بگیرید. توجه داشته باشید که به چشمهای خود فشار نیارید. البته کارهای چشمی مثل رانندگی، تلویزیون، مطالعه، کامپیوتر و ….. تا جائیکه میزان بینائی شما کافی باشد و خسته نشوید، منعی ندارد.

۶- از تابش نور شدید به چشم خودداری کنید:

چند رو اول، بخاطر حساسیت چشم به نور، در منزل و در هفته‌های اول، بیرون از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید. چون ممکن است حساسیت به نور زیاد تا هفته ها در چشم شما باقی بماند. بهتر است تاوقتی که چشم به راحتی با نور نرسیده، از عینک افتابی استفاده نمایید.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم + راهنمای کامل عمل لیزیک چشم

۷- عدم برداشتن اجسام سنگین و حمل آنها:

مراقب باشید که طی ماه اول و دوم، فشاری به چشم وارد نکنید. اجسام سنگین بلند نکنید. فشار اجسام سنگین بر چشم میتواند به بافت‌های درحال ترمیم آسیب بزند.

۸- عدم آرایش چشم و استفاده از لنز آرایشی :

حد اقل طی ۲ هفته اول پس از عمل لیزیک و لازک، از آرایش لبه پلک ها و اطراف چشم اجتناب کنید. استفاده از لنزهای زیبایی نیز، تا ۳ ماه بعد از عمل ممنوع است و پس از آن بایـد با مشورت پزشک استفاده شود.

۹- عدم شستشوی صورت پس از عمل لیزیک:

از شستشـو یـا رسـیدن آب بـه چشـمانتان تـا زمـان برداشـتن لنـز پانسمان توسـط پزشـک معالج (معمـولا ۴ روز بعـد از عمل) خـودداری نماییـد. در ایـن مـدت صـورت را بـا دستمال مرطـوب پاک کنید. استحمام میتواند از گردن بـه پاییـن انجام شود .

۱۰- از کشیدن سیگار پرهیز کنید:

تا حدامکان از کشیدن سیگار حداقـل بــه مدت ۲ هفته خودداری کنید و در محیطی کــه دود سـیگار، قلیان و … وجــود دارد، حضور نداشته باشید.

۱۱- سوزش و ریزش اشک را با دارو تسکین دهید:

احتمال سوزش، ریزش اشک و احسـاس جسم خارجی در چشم در چند روز اول بعد از عمل وجـود دارد. میتوانیداز قـرص مسـکن یـا قطره طبـق دسـتور پزشـک استفاده نماییـد.

۱۲- استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی برای کاهش خشکی چشم و وضوح دید:

پـس از جراحی لیزیک و لازک ، چشـم و قرنیـه دچـار خشکی موقتی می‌شـوند. استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی و حتی پلـک زدن، ایـن عـوارض را کاهـش مـی دهـد. بـا گذشـت زمـان این عوارض بهبود یافته و برطرف می‌شوند.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم + راهنمای کامل عمل لیزیک چشم

۱۳- استخر رفتن ممنوع:

دو تا سه هفته پس از عمل لیزیک چشم، استخر نروید و پس از آن نیز از عینک شنا استفاده کنید. حداقل تا سه ماه پس از عمل شیرجه نزنید.

۱۴- از ورزشهای سنگین دوری کنید:

حداقل تا دوماه پس از انجام لیزیک از ورزشهای سـنگین از قبیـل رزمی ، بوکس ، وزنه برداری، کشتی و یـا سـر زدن بـه تـوپ در فوتبال پرهیز نماییـد.

۱۵- در نهایت اصلا چشم‌های خود را نمالید

آگاه باشید که مالیدن چشم هیچگاه مناسب نیست؛ مخصوصا بعد از عمل لیزیک میتواند بشدت خطرساز باشد. مالیدن چشم میتواند در روزهای اولیه خطر جابجایی لنز پانسمان را داشته باشد که خود می‌تواند منجر به عواقب بدی همچون عفونت قرنیه شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید