۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
کد خبر: 55516305

پلیس آگاهی تهران بزرگ توصیه‌هایی را برای حاجیان ارائه کرده است تا در سفر معنوی خود مراقب هر گونه جعل و کلاهبرداری باشند.

خطر کلاهبرداری در سفر حج

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سرهنگ سعید مجیدی در آستانه اعزام زائران حج تمتع به سرزمین وی، توصیه‌هایی را به آنان و عموم مردم ارائه کرد و گفت:‌برگ برنده کلاهبرداران در تحقق اهداف مجرمانه‌شان بیدار کردن حس حرص و طمع در قربانیان و همچنین مهندسی اجتماعی آنان است. به عنوان مثال در دورانی که اخبار حج تمتع در جامعه جریان دارد و همه در تکاپوی آمادگی برای این سفر با صرف حداقل هزینه و زمان برای دسترسی به مدارک و ارز مورد هستند. کلاهبرداران با توجه به آمادگی ذهنی مخاطبان به سراغ آنها رفته و در فضای مجازی با وعده تسریع در صدور مدارک مسافرتی و همچنین تامین ارز مورد نیاز، این افراد را در دام مدارک و ارز جعلی گرفتار کرده و در واقع از آنان کلاهبرداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه همیشه ساده‌ترین راه، بهترین و امن‌ترین راه نیست، گفت:‌در همین راستا نیز از شهروندان دعوت می‌کنم تا با رعایت برخی نکات و توجه به هشدارها از تحقق اهداف کلاهبرداران جلوگیری کرده و خود نیز قربانی این افراد نشوند.

مجیدی با بیان اینکه برای ورود به کشور عربستان و زیارت خانه خدا فقط گذرنامه و ویزا ضروری است، گفت:‌به زائران توصیه می‌کنم که از آوردن مدارک شناسایی اضافی خودداری کنند. همچنین از صفحه گذرنامه خود توسط تلفن همراه عکس گرفته تا در صورت مفقودی یا سرقت مدارک مذکور بتوان از اطلاعات آنها بهره برداری شود.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: برای دریافت ویزای کشور عربستان باید از طریق سامانه‌های رسمی سازمان حج و اوقاف مانند "سماح" ثبت نام کرد تا نسبت به صدور ویزا از طریق مراجع رسمی اقدام شود، از این رو زائران باید از تحویل گذرنامه خود به دیگران خودداری کنند. لازم است مردم عزیز به تبلیغات دروغین در فضای مجازی در خصوص دریافت ویزا با قیمت ارزان و در کمترین زمان ممکن نیز توجه نکرده و مدارک هویتی و گذرنامه خود را به افراد ناشناس تحویل ندهند.

وی اضافه کرد:‌زائران توجه داشته باشند که در صورت دریافت ویزا از مراکز غیررسمی، پلیس در مرزهای خروجی با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مستقر بوده و ویزاها و گذرنامه‌های جعلی به راحتی شناسایی شده و از ادامه سفر جلوگیری خواهد شد. ضمن اینکه ورود غیرقانونی به کشور عربستان نیز مجازات سنگین زندانی دارد.

مجیدی از زائران خواست که برای دریافت گذرنامه شخصاٌ به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و به هیچ عنوان مدارک خود را به افراد ناشناس و دفاتر و موسسات غیرمجاز تحویل ندهند. همچنین برای دریافت ارز مورد نیاز به مراکز و صرافی‌های مجاز مراجعه و از خرید ارز در نقاط مرزی و دلالان ارزی جداً خوداری کنند چرا که کشف ارز جعلی از زائرین ایرانی در کشور عربستان مشکلات زیادی را برای آنان ایجاد خواهد کرد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ خطاب به زائران گفت:‌ در هنگام سفر به کشور عربستان مواظب افرادی که سعی در معاوضه دینار و دلار با پول ایرانی را دارند باشید زیرا احتمال ارائه اسکناس جعلی از سوی جاعلین وجود دارد. همچنین در هنگام خرید برخی از اجناس در کشور عربستان مانند گوشی تلفن توجه داشته باشید که احتمال اینکه گوشی فقط در همان کشور فعال باشد و در کشور ما غیرفعال باشد وجود دارد پس مواظب خرید وسایل تقلبی و بدلی نیز باشید.

وی با تاکید بر اینکه زائران به هیچ عنوان نباید رمز کارت بانکی خود را روی کارت‌ها درج کنند، گفت:‌ لازم است که زائران مدارک و کارت‌های عابر بانک خود را در جیب‌های مختلف نگهداری کرده و همه مدارک، پول و کارت‌های بانکی را یک‌جا نگهداری کنند. زائران اطلاعات هویتی و گذرنامه خود را در اختیار کسی قرار ندهند چرا که ممکن است از حق امتیاز احتمالی سفر آنان در قبل و بعد از سفر سوء استفاده شود.

مجیدی به زائران توصیه کرد که به آگهی هایی که در فضای مجازی، روزنامه‌های کثیرالانتشار، سطح شهر و یا معابر عمومی در خصوص اعزام زائر به کشور عربستان در ایام حج توسط آژانس ها و تورهای گردشگری منتشر می‌شود، توجهی نکنند و قبل از هر اقدامی، قانونی بودن فعالیت آژانس را از مبادی ذیربط استعلام کنند.

به گفته معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ لازم برای مسافرت به کشور عربستان به منظور شرکت در مراسم حج و تهیه بلیط، به مراکز و آژانس های مسافرتی معتبر که مجوز از سازمان حج و اوقاف و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارند مراجعه شده و از پرداخت هرگونه وجه و تحویل اسناد و مدارک به افرادی که با تبلیغات فریبنده مدعی اعزام زائر به عربستان هستند، خودداری شود.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید