بعد از فرار مسئولین سابق دولت افغانستان به خارج، حالا فهرستی از دارایی‌های های کلان دلاری آنان در دبی منتشر شده است.

افشای اموال دلاری مقامات سابق افغان در دبی

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، یک شبکه تحقیقی موسوم به پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان‌یافته و فساد، فهرستی از دارایی‌های صدها مقام کنونی و پیشین و نهادهای حکومتی کشورهای مختلف از جمله مقامات سابق افغان در دبی را منتشر کرده است.

در این فهرست که بر اساس اطلاعات درز کرده تهیه شده، نام 10 فرد از افغانستان هم دیده می‌شود که بیشتر آنها از مقام‌های حکومت سابق افغانستان یا بستگان آن‌ها هستند.

به جز یک نفر، بقیه 9 فرد افغان در این فهرست، مقام پیشین یا وابسته به مقام‌های پیشین افغانستان هستند. همچنین به جز یک نفر(اسماعیل امیری) هیچ یک از 9 افغان دیگر در این فهرست، توسط نهاد تهیه‌کننده گزارش، مجرم معرفی نشده‌اند و مشخص نیست پول املاکی که در دبی خریده‌اند، از چه راهی به‌دست آمده‌ است.

خانواده برادر مارشال فهیم: 8.8 میلیون دلار

بر اساس این گزارش، حصین فهیم و خانواده‌اش، یک ویلا در ناحیه یک شهر دبی به ارزش 8 میلیون 513 هزار دلار دارند. حصین فهیم، سهامدار کابل بانک و برادر مارشال فهیم، معاون اسبق رئیس‌جمهور افغانستان است. او بر اساس این گزارش، یک دفتر هم در دبی به ارزش 292 هزار دلار دارد. این گزارش همچنین از زنی به نام ثریا فهیم نام می‌برد، که در ویلا شریک است.

ادیب، فرزند مارشال فهیم: 3.5 میلیون دلار

نام یک عضو دیگر خانواده مارشال فهیم که در گزارش اسرار دبی آمده، ادیب فهیم، پسر معاون اسبق رئیس‌جمهور افغانستان است. این گزارش افشا می‌کند که یک ویلا به ارزش یک میلیون و 400 هزار دلار و سه آپارتمان، مجموعاً به ارزش دو میلیون و 143 هزار دلار، به نام ادیب فهیم است. فهیم، معاون اول ریاست امنیت ملی افغانستان بود که در سال 1398 استعفا کرد .

احمدولی مسعود: 1.8 میلیون دلار

نام احمد ولی مسعود، برادر و رئیس بنیاد احمد شاه مسعود، به همراه یک آپارتمان به ارزش یک میلیون 853 هزار دلار، در فهرست اسرار دبی آمده است.

مسعود پس از سقوط طالبان در سال 2002، سفیر افغانستان در لندن شد و تا سال 2006 در این مقام بود.

امیرزی سنگین: 780 هزار دلار

بر اساس این گزارش دو آپارتمان به ارزش مجموعی 780 هزار دلار(هر کدام 390 هزار دلار)، به‌نام امیرزی سنگین، وزیر مخابرات حکومت حامد کرزی ثبت است. سنگین به تهیه‌کنندگان این گزارش گفته است که این آپارتمان‌ها را در سال‌های 2016 تا 2018 از پول پس‌انداز خود خریده است. این وزیر سابق همچنین گفته است که پیش از ورود به کابینه افغانستان، مشاغل پردرآمدی داشته است.

اسدالله خالد: 5.5 میلیون دلار

در گزارش پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌یافته، از یک آپارتمان به ارزش پنج میلیون و 492 هزار دلار در ناحیه یک دبی نام برده شده که در گذشته متعلق به اسدالله خالد، رئیس اسبق امنیت ملی و وزیر دفاع پیشین افغانستان بوده است. خالد به تماس تهیه‌کنندگان گزارش اسرار دبی درباره این ویلا پاسخ نداده است.

عتیق‌الله بریالی: 731 هزار دلار

نام عتیق‌الله بریالی، معاون اسبق وزیر دفاع افغانستان هم در این گزارش آمده است. بریالی که مقیم انگلستان است، بر اساس یافته‌های پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌یافته، یک آپارتمان به ارزش 731 هزار دلار به‌نام خود در دبی دارد.

میر رحمان و اجمل رحمانی: بیش از 5 میلیون دلار

نام رئیس پیشین پارلمان افغانستان و پسرش، در این گزارش پررنگ‌تر از بقیه افغان‌هایی است که پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌یافته به فهرست املاک و دارایی‌های آن‌ها در دبی دست یافته است.

بر اساس این گزارش رحمانی و پسرش، 15.2 میلیون دلار را در دبی املاک خریده‌اند و سالانه میلیون‌ها دلار از این املاک درآمد دارند.

در ادامه این گزارش آمده که شش شرکت متعلق به اجمل رحمانی در آلمان، به ارزش 212 میلیون دلار است.

راشد پوپل، پسر عموی کرزی: 3.8 میلیون دلار

در این گزارش یک آپارتمان گران‌قیمت به ارزش بیش از 3 میلیون و 824 هزار دلار در دبی، به نام راشد پوپل، پسر عموی حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغاستان ثبت است.

به نوشته این گزارش، راشد پوپل و برادرش راتب، یک شرکت مدیریت امنیتی در افغانستان داشتند. راتب پوپل 10 سال پیش به جرم قاچاق هروئین در آمریکا زندانی شده است. این دو همچنین به پرداخت رشوه به گروه‌های شبه‌نظامی و نیروهای امنیتی افغان، برای تامین امنیت کاروان‌های تدارکاتی ارتش آمریکا در افغانستان متهم شده‌اند.

تا اینجای فهرست، همه افراد از مقام‌های دولت پیشین افغانستان یا بستگان آن‌ها بوده‌اند و هیچکدام از این افراد، در گزارش «اسرار دبی» به عنوان مجرم یا مظنون به جرم فهرست نشده‌اند.

اسماعیل امیری: 1.6 میلیون دلار

تنها فرد غیروابسته به دستگاه حکومتی افغانستان در میان افغان‌های فهرست‌شده در گزارش پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان‌یافته، در عین حال تنها «مجرم» در میان آن‌هاست. اسماعیل امیری از ولایت هرات که ساکن ایالت کالیفرنیاست، یک ویلا به ارزش یک میلیون 632 هزار دلار در دبی به نام خود دارد.

او به جرم دست‌داشتن در کلاهبرداری 100 میلیون دلاری از دولت افغانستان، به 15 ماه زندان در آمریکا محکوم شده بود و این محکومیت را پشت سر گذاشت.

پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان‌یافته و فساد در گزارش خود دبی را مقصد کلیدی برای ذخیره سرمایه سیاستمداران، افراد تحریم‌شده و مجرم خوانده است.

بر اساس این گزارش، دبی برای افرادی که به دنبال پولشویی از طریق خرید املاک هستند، فرصت‌های مناسبی فراهم می‌کند.

انتهای پیام/.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید