دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، گفت: گفتمان پزشکیان بیشتر متوجه اقشار پایین جامعه است؛ یعنی همان اقشاری که زمانی احمدی‌نژاد به آنها توجه داشت. گفتمان عدالت‌طلبی او می‌تواند این اقشار را جذب کند ولی برای جذب اقشار متوسط به بالا باید جامع‌تر، شفاف‌تر و صریح‌تر سخن بگوید.

پزشکیان باید گفتمانش را اصلاح کند/مردم از شعار عبور کرده‌اند

به گزارش سلام نو محمود صادقی در گفت وگو با ایسنا در تحلیلی از اظهارات مسعود پزشکیان در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» با اشاره به تایید صلاحیت ۶ نامزد نهایی از بین ۸۰ داوطلب، با اعتقاد به این‌که «در بین افراد ردصلاحیت شده، بودند کسانی که می توانستد انتخابات را پرشورتر کنند» افزود: با اینکه یک نفر از سه نامزد نهایی جبهه اصلاحات تایید صلاحیت شده است، اما نباید ذوق زده شده و چارچوب های خود را فراموش کنیم.

همه گرایش های اصولگرایان نامزد دارند

وی درباره آرایش سیاسی۶ نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جموری، گفت: آرایش نامزدها ۵ در برابر ۱ است و ۵ نامزد تقریبا همه گرایش‌های جریان اصولگرا را نمایندگی می‌کنند. قالیباف نماینده نواصولگرایی، جلیلی و زاکانی نماینده پایداری، پورمحمدی نماینده اصولگرای سنتی و قاضی‌زاده هم در بین این گرایش‌ها قرار دارد. در مقابل پزشکیان یک چهره متفاوت و نسبتا جدید برای مخاطب عام صداوسیماست، ولی در بین چهره‌های سیاسی فرد شناخته شده‌ای است که توانسته به تدریج در بین نخبگان سیاسی، احزاب و فعالان رسانه‌ای امید ایجاد کند البته در تماس‌هایی که از سوی مردم دارم، شاهد نشانه‌هایی از سرایت این امید در بین جامعه هستیم.

مردم از شعار عبور کرده‌اند

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: گفتمان پزشکیان بیشتر متوجه اقشار پایین جامعه است؛ یعنی همان اقشاری که زمانی احمدی‌نژاد به آنها توجه داشت. گفتمان عدالت‌طلبی او می‌تواند این اقشار را جذب کند ولی برای جذب اقشار متوسط به بالا باید جامع‌تر، شفاف‌تر و صریح‌تر سخن بگوید و رویه‌های جاری جامعه را نقد کند. او برای اینکه نماد تغییر و اصلاحات باشد، ضمن حفظ چارچوب های نظام و چارچوب هایی که به طور شخصی به آن اعتقاد دارد باید روی نقاط کلیدی دست بگذارد. در جلسه جبهه اصلاحات که پزشکیان هم حضور داشت، گفتم که مطرح کردن صرف اینکه برنامه‌های توسعه یا سیاست‌های کلی درست اجرا نمی‌شود، کفایت نمی‌کند بلکه باید بگوییم چرا این برنامه‌ها اجرا نمی‌شود؟ مردم از شعار و حرف کلی عبور کرده‌اند و الان باید به آنها بگوییم گره کار کجاست و چگونه می‌توان این گره را باز کرد.

پزشکیان باید گفتمانش را اصلاح کند

این نماینده مجلس دهم همچنین با بیان اینکه به پزشکیان پیشنهاد دادم شعار «یک دولت، یک بودجه» را انتخاب کند، گفت: بودجه دولت باید در اختیار نهادهای دولتی باشد نه اینکه به بخش‌هایی تعلق بگیرد که به حیطه دولت مربوط نیست. وظیفه دولت مقابله با کسری بودجه و ممانعت از خلق پول برای مهار تورم است. همچنین به او تاکید کردم که باید مدافع حقوق ملت که در قانون اساسی تصریح شده است باشد، زیرا بدنه رای اصلاح‌طلبان چنین انتظاری از او دارند. البته او باید هرچه سریعتر گفتمانش را اصلاح کند تا امیدهایی که ایجاد شده است، به یاس تبدیل نشود. الان من نشانه‌هایی از امیدواری به پزشکیان را مشاهده می‌کنم و او نباید اجازه دهد که این امید آسیب ببیند. رقیب گفتمانی او هم آن گفتمان است که دنبال دیگری‌سازی و برچسب زدن و ایجاد خودی و غیرخودی است.

می‌گویند پزشکیان، احمدی نژاد اصولگرایان است

صادقی درباره ۵ رقیب پزشکیان، خاطرنشان کرد: هر کدام از این ۵ نفر اگر برنامه خاصی برای پوششی بودن نداشته باشند، بخشی از آرای اصولگرایی را به خود اختصاص می‌دهند و شاید این فرصتی برای پزشکیان باشد ولی او باید خود را متمایز از دیگران نشان دهد. پزشکیان قابلیت جذب طبقه پایین را دارد و در مورد او گفته می‌شود که احمدی نژاد اصلاح‌طلبان است. او نباید محدود به بدنه رای اصلاح‌طلبی باشد بلکه صادقانه برنامه‌های خود را برای بهبود زندگی طبقات پایین اعلام کند. او گفتمان خود را به گفتمان «نویدبخش زندگی برای همه ایرانیان» تبدیل کند.

جلیلی در برابر قالیباف کم می‌آورد/ زاکانی و قاضی‌زاده رای ندارند

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ادامه داد: قالیباف می‌تواند رقیب جدی پزشکیان باشد. جلیلی هم پایگاه رای دارد، اما در مقابل قالیباف کم می‌آورد. هرچند چهره قالیباف در این سال‌ها آسیب دیده است اما او در جذب‌ آرا حرفه‌ای شده است. پورمحمدی سعی کرده از طریق رسانه، اصولگرایی سنتی را به روز کند و تجربه دو وزارت کشور و دادگستری را در کابینه‌های احمدی‌نژارد و روحانی دارد اما اگر او مسائل کلیدی کشور را شفاف‌تر بیان کند می‌تواند این پیش‌فرض‌ها را بشکند و شاید پدیده اصولگرایی در این انتخابات هم بشود. پورمحمدی اگر متفاوت از آنچه تا حالا بوده، ظاهر شود می‌تواند کلیشه ها را بشکند. زاکانی با القابی مثل تانک انقلاب معروف شده و می تواند پایگاه رای خود را تهییج کند اما رای کافی ندارد. قاضی‌زاده هاشمی هم مشاوران زیادی دارد و روی برنامه نویسی کار کرده است اما وعده اصلاح بورس که در دوره قبل داد یا وعده واگذاری شرکت نفت که عملی نیست را داده و فکر نمی‌کنم بتواند آرای لازم را جذب کند.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید