یک پژوهشگر حوزه دین گفت: اگر قیام امام حسین را در عزاداری خلاصه کنیم و بپنداریم وظیفه ما در برابر قیام عاشورا فقط عزاداری در ایام محرم است و پس از آن باید به کارهای خودمان ادامه دهیم، سخت در اشتباهیم.
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا یک پژوهشگر حوزه دین با اشاره به بروز تحریفاتی در واقعه عاشورا و قیام امام حسین پس از گذشت قرنها، از تریبون داران و سخنرانان خواست در سخنرانیهایشان فلسفه قیام و شهادت امام حسین(ع) را به درستی بیان کنند.
حجتالاسلام حسین عربی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه اگر قیام امام حسین(ع) ماندگار شد و عاشورا عاشورایی ماند به دلیل رسالت بازماندگان و افشاگریهای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) بود، گفت: باید در شبهای ماه محرم از حضور مبلغین برای بیان معارف به بهترین نحو استفاده شود.
وی با تأکید بر اینکه سخنران باید تأثیرگذاری عاشورا را به درستی به مردم برساند و در راستای جذب جوانان موفق باشد، افزود: بهرغم اینکه در روز عاشورا و تاسوعا جوانان بسیاری از هر قشری که باشند سیاه میپوشند، در عزاداری شرکت میکنند و پای منبر امام حسین(ع) مینشینند اما اگر ما برای حرفی برای گفتن نداشته باشیم مصیبت است.
استاد حوزه با اشاره به اینکه نیاز داریم جوانها را حسینی کنیم، بیان کرد: امام حسین(ع) برای اقامه نماز، حجاب، ارزشها و حیا به شهادت رسید؛ نباید اجازه دهیم به بهانه عزاداری اقامه به موقع نماز به هم بخورد.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) قربانی بیرحمی و ظلم ظالم شد، بیان کرد: فرهنگ، زندگی، حیا و عفت زنان و دختران باید عاشورایی باشد، در ایام محرم باید به درستی فلسفه قیام و شهادت امام حسین(ع) بیان شود.
عربی با اشاره به اینکه حرفهایی که در مراسم حسینی زده میشود باید مستند باشد، اظهار کرد: ما دین و مکتب خوبی داریم اما بلد نیستیم بیان کنیم.
وی افزود: آنچه باید در این ایام به آن بپردازیم این است که ببینیم در فرهنگ عاشورا چه اتفاقی افتاده و آن را در زندگی شخصی، اجتماعی، سیاسی خود پیاده کنیم.
پژوهشگر حوزه دین گفت: آنچه از این قیام برای ما مسلم هست اینکه امام حسین(ع) برای اجرای سنتهای فراموش شده پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین دست به این قیام زدند.
در قیام امام حسین، مسئولیتپذیری مردم رنگ باخت
وی با تأکید بر اینکه برپایی عزاداری امام حسین باید ما را با اهداف نهضت عاشورا آشنا کند، بر ضرورت شناخت اهداف امام حسین با استفاده از مدارک معتبر تأکید کرد و گفت: امام حسین (ع) دوستدار خوبیها و دشمن زشتیهاست که با هدف اصلاح امت جدش و امر به معروف و نهی از منکر و ادامه سیره جدش رسول ا... از مدینه خارج شد.
حجتالاسلام عربی با بیان اینکه انسانهای زیادی در طول تاریخ زندگی میکردند که از انجام مسئولیتهای الهی سرباز میزدند لذا خداوند، انبیاء الهی را برای اصلاح جوامع بشری فرستاد، گفت: شیطان، هوای نفسانی و حاکمان طاغوت سه دشمن قوی در برابر انسانها هستند که آنان را از مسئولیت الهی غافل میکنند.
وی گفت: در قیام امام حسین، مسئولیتپذیری مردم رنگ باخت از این رو باید در شرایط فعلی، انسانهای مسئولیتپذیر زمینه را برای بیان اهداف بلند امام حسین (ع) و آگاهی جامعه به ویژه نسل جوان آماده کنند و این تذکر را بدهند که خداوند انسانها را برای پذیرش خوبی مجبور نمیکند؛ اما این اصل مسلم است که برای امام حسین عزاداری میکنیم تا به اهداف ایشان نزدیک شویم.
در واقع برپایی مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان باید وسیلهای باشد برای آشنایی با اهداف امام حسین تا جامعه با اخلاق، گفتار، افکار و اخلاق امام حسین آشنا شود و روش و منش وی را الگوی خود قرار دهد، اما متأسفانه تحریفاتی در واقعه عاشورا ایجاد شده و عدهای عزاداری را اصل قرار دادهاند. حال آنکه صرف برپایی مراسم عزاداری برای امام حسین ما را به اهداف ایشان نزدیک نمیکند.
استاد حوزه با اظهار تأسف از اینکه عدهای آگاهانه یا ناآگاهانه با رواج عوامزدگی، قیام امام حسین را از هدف اصلی خود دور میکنند، گفت: هر چه در جامعه از اهداف امام حسین فاصله بگیریم، جامعه به ویژه نسل جوان بیشتر متضرر میشود.
انتهای پیام
نظر شما