امروزه رایزنان اقتصادی نقش بسیار مهم وکلیدی درسیاست خارجی و برقراری توسعه پایدار و کارآفرینی، صادرات و روابط تجاری میان کشورها ایفا می کنند. به طوری که به عنوان یک بازوی کمکی به سازمان‌های درحال توسعه تجارت و در جهت پیشبرد اهداف تجاری و توسعه پایدار به مانند پل ارتباطی عمل می‌کنند.

نقش رایزنان اقتصادی در سیاست خارجی و توسعه پایدار

سعید جهاندیده*: در شرایط فعلی که تحریم‌ها بر پیکره اقتصاد وتجارت خارجی کشور و بازارهای صادراتی فشار وارد نموده است، رایزنان اقتصادی با بینش کارشناسانه و ژرف خود می توانند در این مهم کشتی طوفان زده اقتصاد را به ساحل آرام هدایت کنند.

باتوجه به تحولات جهان رایزنان اقتصادی به پشتوانه فناوری و دانش خود توانایی تحلیل اقتصادی و ارزیابی شرایط اقتصادی کشور، شامل شناخت دقیق از شرایط اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی و قوانین تجاری کشورهای میزبان و با مهارت های دیپلماتیک قوی و برد-برد و روابط دوستانه و سازنده با مقامات و فعالان اقتصادی با توانایی بالا مذاکره و با حل اختلافات و ایجاد توافقات تجاری و قراردادهای بین المللی و با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود به تصمیم‌گیری‌های استراتژیک اقدام نمایند.

رایزنان اقتصادی باید با قوانین و مقررات بین‌المللی تجارت و سرمایه‌گذاری آشنا باشند تا بتواند به‌طور مؤثر در مذاکرات و توافقات تجاری شرکت نموده و با ایجاد و تقویت شبکه‌های ارتباطی بین فعالان اقتصادی موجب رونق فعالیت های تجاری و اقتصادی کشور شوند و موجب تسهیل جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی شوند.  مهارت‌های ارتباطی قوی، انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری و تحلیل های موثر و توانایی تطبیق با شرایط متغیر و محیط‌های مختلف، باعث رشد تعاملات بهتر با دولت‌ها و توسعه روابط تجاری و اقتصادی کشور می شوند.

امروزه صنعت گردشگری به ویژه توریسم پزشکی در توسعه پایدار کشورها نقش پررنگی دارد، علیرغم ظرفیت های بالقوه کشور در این صنعت ما از رقبای خود فاصله گرفته و سهم کمتری از این توسعه داشته ایم. رایزن اقتصادی قوی میتواند با معرفی ظرفیت های کشور به ویژه جاذبه های گردشگری و توریسم درمانی نقش مهمی درافزایش سهم کشور در این صنعت ایفا کند.

از دولت دکتر مسعود پزشکیان انتظار می رود که برای انتخاب تیم اقتصادی خارجی از افراد توانمند و متخصص و از نسل جدید رایزنان اقتصادی دعوت کند. نسل جدید با مهارت‌های چندرشته‌ای و دانش اقتصادی، و آشنایی با مسائل حقوقی، فرهنگی و فناوری مدرن نسبت به دوره های گذشته میتوانند نقش موثر و بالقوه داشته باشند  و بتوانند به‌طور جامع‌تری به مسائل اقتصادی پرداخته و با شرکای بین‌المللی تعامل کنند. این افراد با فناوری‌های نوین مانند تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و ابزارهای دیجیتال برای تحلیل بازارها و پیش‌بینی روندهای اقتصادی می توانند تصمیمات دقیق‌تر و کارشناسان داشته باشند. امید است که رایزنان اقتصادی دولت جدید ایران با تعامل بهتر با دولت‌ها و صادرات تولیدات داخلی به ویژه محصولات دانش بنیان ، کشاورزی و.. نگاه ژرف و دوراندیشانه به اهداف تجاری و توسعه پایدار داشته و در شناسایی بازار های هدف نوین ایفای نقش کنند.

* عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران وکره جنوبی

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    *** ***