دندان عقل سومین دندان آسیاب انسان بوده که در قسمت پشتی دهان قرار دارد. این دندان‌ها هیچ تفاوتی با سایر دندان‌های آسیاب نداشته، به غیر از این‌که دیرتر از باقی آن‌ها و در سن ۱۷ تا ۲۱ رشد می‌کنند و همین امر دلیل نامگذاری آن‌ها است. در بعضی از افراد دندان‌ عقل بدون هیچ عارضه و مشکلی رشد می‌کند؛ اما گاهاً رشد این دندان برای فرد مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد که نیاز است هرچه سریع‌تر کشیده شود.

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

بسیاری از افراد به سبب جلوگیری از این عوارض، ترجیح می‌دهند پیشاپیش برای کشیدن دندان عقل خود اقدام نمایند؛ به همین دلیل می‌بایست زمان مناسبی را برای این پروسه تعیین کرد تا کشیدن دندان به بهترین نحوه به سرانجام برسد.

چرا و چه زمانی باید به کشیدن دندان عقل فکر کرد؟

عوارضی همچون روی هم قرارگیری دندان‌ها، درد، ترک خوردن دندان‌های آسیاب خلفی و سردرد می‌توانند به‌طور مستقیم با رشد دندان عقل مرتبط باشند. اکثر متخصصان دندانپزشکی و جراحان فک توصیه می‌کنند که قبل از شروع این مشکلات، دندان عقل خود را بکشید؛ در غیر این صورت با پیدایش اولین علائم برای کشیدن آن اقدام نمایید.

دندان عقل برای هر فرد با سرعت متفاوتی رشد می‌کند؛ بنابراین غیرممکن است که بتوان بهترین زمان را برای کشیدن این دندان برای تمام افراد با عدد یکسانی معین کرد. به‌طور متوسط، بیشتر افراد در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی دندان عقل خود را می‌کشند. با این حال برخی از افراد در سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی نیاز به کشیدن دندان عقل خواهند داشت؛ در حالی که برخی دیگر می‌توانند تا ۲۵ یا ۳۰ سالگی منتظر بمانند.

چگونه بهترین زمان کشیدن دندان عقل مشخص می‌ شود؟

هر سال دندانپزشک در هنگام چکاپ از کل دهان شما، یک رادیوگرافی ساده می‌گیرد. در حالی که از اشعه ایکس برای تعیین پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی استفاده می‌شود، این اشعه برای نظارت بر رشد دندان عقل نیز کاربرد دارد.

در عکسبرداری با اشعه ایکس، دندانپزشک در ابتدا می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما دندان عقل دارید یا خیر؛ چراکه این دندان برای همه افراد رشد نمی‌کند. پس از تایید این موضوع، دندانپزشک رشد آن‌ها را کنترل خواهد کرد.

مواردی که دندانپزشک در عکسبرداری به آن‌ها توجه می‌کند شامل جهت رشد دندان عقل، نهفتگی یا عدم نهفتگی دندان عقل در لثه، میزان رشد آن‌ها می‌شود.

بهترین سن جهت برنامه ‌ریزی برای کشیدن دندان عقل کدام است؟

دندانپزشکان اغلب ترجیح می‌دهند که پیش از شکل‌گیری ریشه دندان‌ها به‌طور کامل، کشیدن دندان عقل را انجام دهند؛ چراکه وقتی ریشه‌های دندان شکل می‌گیرند، عمل جراحی پیچیده‌تر شده و بهبودی شما نیز به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. کشیدن دندان‌ها قبل از تشکیل ریشه، خطر عوارض ناشی از عمل دندان عقل را کاهش می‌دهد و به بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کند.

سنی که در آن ریشه دندان عقل به‌طور کامل شکل می‌گیرد، در افراد مختلف متفاوت است؛ اما معمولاً در سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی اتفاق خواهد افتاد. حتماً برای اطمینان از سن مناسب کشیدن دندان عقل، به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

آیا حداکثر سن برای کشیدن دندان ‌عقل وجود دارد؟

حتی اگر توصیه شود که در دوران نوجوانی دندان عقل خود را بکشید، شما می‌توانید در هر سنی برای این مهم اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که در صورت خارج کردن دندان عقل در سنین بالاتر، ممکن است عوارضی را تجربه نمایید؛ زیرا هرچه سن شما در هنگام کشیدن دندان عقل بیشتر باشد، خطر ابتلا به عفونت و بهبودی کندتر، افزایش می‎‌یابد.

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

عوارض احتمالی نکشیدن دندان عقل

علی‌رغم این که برخی از بیماران هنگام رشد دندان عقل و آسیب آن به ساختارهای مجاور درد را گزارش می‌دهند، در ابتدا این عوارض برای بسیاری از افراد بدون نشانه هستند. دندان‌های عقل اغلب به‌صورت آرام و تدریجی رشد کرده و تا زمانی که علائم ظاهر شوند، احتمالاً آسیب قابل توجهی از قبل وارد شده است. یافتن یک دندانپزشک در نزدیکی خود و کشیدن دندان عقل دردسرساز در اسرع وقت، از اثرات نامطلوب زیر بر سلامت دهان یا سلامت عمومی شما جلوگیری خواهد کرد:

روی هم قرار گرفتن دندان ‌ها

دهان و آرواره‌ بسیاری از افراد نسبت به حالت ایده‌آل کوچک‌تر بوده و همین امر سبب می‌گردد تا رشد دندان آسیاب سوم دشوار شود. در هنگام رشد این دندان‌ها، متوجه خواهید شد که دندان‌های شما کمی جابه‌جا شده یا روی هم قرار گرفته‌اند.

نهفته ماندن دندان عقل

دندان‌های عقل نهفته در زیر خط لثه محبوس می‌شوند. دندان عقل نهفته می‌تواند به شدت دردناک باشد و اغلب مستعد عفونت و آبسه خواهد بود. نهفتگی ممکن است حتی سبب خراب شدن دندان‌های سالم نیز گردد. گاهی اوقات اگر دندان عقل به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگیرد، این احتمال وجود داشته که به موازات خط فک رشد کند. علاوه‌بر این، این دندان‌ها می‌توانند به عقب حرکت کرده و در نهایت مانع از باز و بسته شدن فک شوند.

پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه

مسواک زدن دندان عقل به‌دلیل محل قرارگیری آن‌ها به اندازه کافی دشوار است و در صورت عدم رویش درست، تمیز کردن آن‌ها حتی دشوارتر نیز خواهد شد. برای اطمینان از حذف بقایای مواد غذایی و باکتری‌ها، هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می‌بایست به اطراف دندان عقل دقت بیشتری داشت.

دندانپزشکان معمولاً کشیدن دندان عقلی که دچار پوسیدگی گسترده شده را توصیه می‌کنند؛ زیرا انجام این کار اغلب ارزان‌تر از سایر روش‌های درمانی بوده و مهم‌تر از آن، انجام این کار تضمین می‌کند که هیچ عارضه دیگری در آینده به‌وجود نخواهد آمد.

ایجاد عفونت‌

اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، به‌طور قطع پس از آسیب جدی به دندان بر اثر پوسیدگی، عفونت رخ خواهد داد. اگرچه می‌توان از روش درمان کانال ریشه برای درمان دندان عقل عفونی استفاده کرد؛ اما دندانپزشکان اغلب این پروسه را انجام نمی‌دهند. به این سبب که انجام این کار هزینه بالایی را دربرداشته و ممکن است دندان همچنان با عوارضی در آینده روبه‌رو شود. توصیه معمول برای چنین بیمارانی، کشیدن سریع دندان است.

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

قیمت کشیدن دندان عقل

برای کشیدن دندان عقل به سبب تفاوت‌های موجود در این پروسه، نمی‌توان قیمت دقیقی را مشخص کرد. به‌طور کلی هزینه کشیدن دندان عقل به عوامل زیر بستگی دارد:

  • موقعیت دندان عقل: اگر دندان عقل شما کامل از لثه بیرون آمده باشد، کشیدن آن ساده‌تر بوده و به‌طبع هزینه کمتری را دربرخواهد داشت. بالعکس اگر دندان نهفته یا نیمه نهفته باشد، به این سبب که نیازمند جراحی است، نیاز به هزینه بیشتری دارد.
  • دشواری عمل: کشیدن دندان‌هایی با موقعیت غیرمعمول یا ریشه‌های پیچیده، بسیار دشوارتر از دندان عادی است؛ بنابراین می‌توان گفت پیچیدگی جراحی نیز بر قیمت نهایی اثر می‌گذارد.
  • نوع بی‌حسی: برای بعضی از افراد به‌دلیل دشواری جراحی یا شرایط دیگر، بیهوشی عمومی بر بی‌حسی ترجیح داده می‌شود و واضح است که نوع بیهوشی نیز بر هزینه پرداختی موثر است.

کشیدن دندان عقل در کلینیک دندانپزشکی دکتر نازنین نوربخش

کشیدن دندان عقل برای بسیاری از افراد واجب است؛ چراکه رشد نامناسب این دندان می‌تواند سبب بروز دردهای شدید، پوسیدگی، به‌هم ریختگی دندان‌ها، عفونت و عوارض زیاد دیگری شود. هر زمان که دچار علائمی مانند درد دندان در ناحیه خلفی دهان شده‌اید، می‌بایست هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت آن مشخص شده و اگر ناشی از رشد دندان عقل است، این دندان خارج شود.

یکی از معتبرترین کلینیک‌های دندانپزشکی تهران، کلینیک دندانپزشکی دکتر نوربخش نام دارد که در بالاترین سطح استاندارد و کیفیت، خدماتی همچون کشیدن دندان را ارائه می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***