بندرعباس دارای جذابیت‌های زیادی است که فرهنگ بومی آن نیز یکی از جذابیت‌های مهم آن شمرده می‌شود. قطعا برای توریست‌های این شهر چنین جاذبه‌هایی تازگی خواهد داشت و باعث می‌شود که آن‌ها سفر خاص‌تری را تجربه کنند. در این گزارش همراه ما باشید چون قصد داریم در ادامه مهم‌ترین آداب و رسوم فرهنگ بومی بندرعباس را بررسی و آن را به شما به شما معرفی کنیم.

آداب و رسوم محلی بندرعباس چگونه شکل گرفته‌اند؟

اگر می‌خواهید در آینده نزدیک با بلیط قطار بندرعباس یا هر وسیله نقلیه دیگری به این شهر سفر کنید، لازم است که درباره بعضی از آداب و رسوم محلی این شهر اطلاعاتی داشته باشید چون می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

جشن ازدواج در بندرعباس چگونه است؟

در هر شهری که اصالت آن منطقه حفظ شده ازدواج دارای رسوم خاص خودش است. مراسم عروسی و شادی یک فرهنگ کلی در اکثر نقاط دنیاست اما اینکه این مراسم‌ها چگونه برگزار می‌شوند و چه فرهنگی دارند باعث می‌شود جذابیت ایجاد شود و همین تفاوت‌ها هم برای توریست‌ها جذاب است.

یکی از رسم‌ورسومی که در بندرعباس و به‌طور کلی هرمزگان هنگام عروسی انجام می‌شود مراسم حنابندان است. در این مراسم بر روی دست عروس ممکن است طرح‌های زیبای بومی و هنری نقاشی شوند تا اثر آن‌ها از حنا بر روی پوست بماند و به آن جلوه‌ای زیبا دهد. از قدیم در بندرعباس رسم بوده که عروس جز چند لباس چیز دیگری به خانه شوهرش به‌عنوان جهیزیه نبرد.

مراسم قبله دعا در بندرعباس

قبله دعا یک مراسم مذهبی در بندرعباس است. در این مراسم مردم از خداوند برای بارش باران درخواستی را به‌شکل دعا طرح می‌کنند و امید می‌بنند که خدا با شنیدن دعای آن‌ها بندر را سیراب کند.

معمولا در مواقعی که ذخایر آبی کم می‌شوند و خشک‌سالی افزایش پیدا می‌کند چنین مراسمی اجرا خواهد شد. این مراسم در 2 روز برگزار می‌شود و در آن به افراد فقیر غذا داده خواهد شد تا خداوند به‌سبب این کار خیر درهای رحمت را به‌سوی مردم بگشاید. روزه باران نیز جزئی از این مراسم خواهد بود.

آداب و رسوم محلی بندرعباس چگونه شکل گرفته‌اند؟

قربانی برای باران در بندرعباس

در مناطق کویر و کم‌باران در همه جهان آداب و مراسم خاصی برای درخواست باران وجود دارد. در آیین قربانی برای باران بندرعباس از گوسفند استفاده می‌شود و گوشت آن میان نیازمندان پخش خواهد شد. قبل از انجام این مراسم مردم تلاش می‌کنند تا منابع آبی را پاک کنند.

این کار باعث می‌شود تا پس‌از باران، آب به‌خوبی در منابع ذخیره شود. با تهیه بلیط قطار بندرعباس و سفر به این شهر ممکن است شما چنین مراسم‌هایی را به‌صورت تصادفی شاهد باشید و آن‌ها را از نزدیک لمس کنید. خصوصا اگر در قسمت‌هایی که کمتر توریستی هستند باشید.

با غذاهای محلی بندر عباس آشنا شوید

یکی از جذابیت‌های جنوب که هیچ‌کس نمی‌تواند به‌سادگی در کنار آن بگذرد جذابیت غذاهای جنوبی است. هرمزگان و بندرعباس نیز دراین‌خصوص بسیار معروف هستند.

اگر شما با خودروی شخصی، اتوبوس یا بلیط قطار بندرعباس به این شهر سفر می‌کنید، به‌هیچ‌وجه لذت امتحان غذاهای محلی این شهر را از دست ندهید. از معروف‌ترین غذاهایی که باید در سفر خود به بندرعباس آن‌ها را امتحان کنید، می‌توان به برنج دیشو، زیبون، هواری پلو، بلالیت و عنکاس اشاره کرد.

موسیقی محلی بندرعباس چگونه است؟

مردم بندرعباس از مردمی هستند که علاقه‌ای خاص به موسیقی دارند. زندگی مردم جنوب ایران به‌طور کلی با موسیقی عجین شده و در طی سال‌ها این علاقه و میل در آن‌ها از بین نرفته است.

سازهای محلی بندرعباس عموما از دسته سازهای کوبه‌ای و بادی هستند. حرکت بدن در موسیقی جنوبی نقش مهمی دارد و به آن گرمای خاصی خواهد بخشید. اگر در فصول خاصی از سال مهمان این شهر باشید ممکن است فستیوال‌هایی را ببینید که موسیقی در آن‌ها نقش مهم دارد.

صنایع دستی بندرعباس

اگر با بلیط قطار به ایستگاه این شهر برسید، در خود ایستگاه غرفه‌هایی را می‌بینید که صنایع دستی این شهر را به‌فروش می‌رسانند. صنایع دستی بندرعباس از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر هستند که شما می‌توانید به‌عنوان یک یادگاری از سفر خود آن‌ها را تهیه کنید.

بادله‌دوزی هنری مربوط به بندرعباس است که در آن لباس بانوان با طرح‌های خاصی آرایش می‌یابد. حصیربافی و گلابتون‌دوزی نیز 2 مورد دیگر از صنایع دستی این شهر بندری هستند. صنایع دستی مربوط به دریا نیز در بندرعباس بسیار یافت می‌شود که از نمونه آن‌ها می‌توان به گردن‌آویزها، مجسمه و زیورآلاتی با استفاده از استخوان موجودات دریایی اشاره کرد.

بازی‌هایی که در بندرعباس انجام می‌شود

می‌دانیم که در همه‌جای ایران سرگرمی‌ها به‌شکل امروزی نبوده و سنتی‌تر برگزار می‌شده است. در فرهنگ بومی بندرعباس نیز بازی‌های محلی مختلفی وجود دارد. این بازی‌ها بسیار ساده هستند و با چوپ و سنگ برگزار می‌شوند.

گرچه آن‌ها امروز دیگر توسط بسیاری از مردم محلی حتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اما برای فستیوال‌ها و جشنواره‌ها هنوز استفاده می‌شوند چون برای توریست‌ها جذابیت دارند. کلمچا، رمبازا، دارتوپا، دبه‌یا و جوکیا از معروف‌ترین بازی‌های بندرعباسی هستند که شما اگر خوش‌شانس باشید در این بندر آن‌ها را خواهید دید.

آداب و رسوم محلی بندرعباس چگونه شکل گرفته‌اند؟

چگونه خیلی راحت‌ بلیط قطار بندرعباس را تهیه کنیم؟

مجموعه‌های بسیاری هستند که می‌توانند در زمینه تهیه بلیط قطار بندرعباس به شما خدمات ارائه دهند. اگر خودتان هم بین پلتفرم‌های مختلف یک تحقیق جامع انجام دهید متوجه این موضوع خواهید شد که بهترین گزینه برای‌تان فلای تودی خواهد بود. فلای تودی امکان تهیه بلیط برای تمامی خطوط ریلی کشور را برای‌تان مهیا خواهد کرد.

اما فقط این نیست. این مجموعه به شما خدمات بسیار ارزنده‌ای را در زمینه گردشگری ارائه می‌دهد. از رزرو هتل گرفته تا پروازهای داخلی و بین‌المللی و خدمات تور. برای دریافت این خدمات و مشاهده انواع آن‌ها تنها کاری که باید انجام بدهید این است که سری به‌ وبسایت فلای تودی بزنید.

جمع‌بندی

با فلای تودی دیگر نیاز نیست که نگران تهیه بلیط قطار بندرعباس خود باشید. با توجه به اینکه بندرعباس یک شهر توریستی در جنوب کشور محسوب می‌شود، نیاز برای تورهای مختلف و بلیط‌های آن بسیار احساس می‌شوند و مسافران مدام به‌دنبال راهی هستند تا بتوانند راحت‌تر به این شهر بندری سفر کنند.

این شهر دارای فرهنگ و رسم‌ورسوم خاصی است که قطعا برای گردشگران جذابیت‌های خاص خودش را خواهد داشت. از شما ممنونیم که تا انتهای این گزارش همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***