طبق یافته جدید محققان بنای باستانی گوبکلی تپه در جنوب ترکیه قدیمی‌ترین تقویم خورشیدی تاریخ بشریت است!

کشف قدیمی‌ترین تقویم بشریت با قدمت ۱۲۰۰۰ ساله + عکس

به گزارش سلام نو به نقل از پاپیولر مکانیکس، کنده‌کاری‌های یک بنای تاریخی ۱۲۰۰۰ ساله در ترکیه روزها و سال‌های خورشیدی را نشان می‌دهد و احتمالاً قدیمی‌ترین تقویم خورشیدی در تمدن باستان باشد.

برخورد یک شهاب سنگ عظیم آغاز این تقویم را علامت گذاری کرده است و دیگر نمادها برای ثبت هر رویداد نجومی بزرگ و کوچک نشان دهنده سال، ماه و روزها هستند. بر طبق پژوهش جدید محققان دانشگاه ادینبورگ در مجله تایم اند مایند، باستان شناسان معتقدند علامت گذاری‌ها در گوبکلی تپه در جنوب ترکیه، نشان دهنده یک تقویم خورشیدی است که روزها، فصل‌ها و سال‌ها در آن حکاکی شده است.

گوبکلی تپه یک مجموعه باستانی معبد مانند پر از نمادهای حکاکی شده پیچیده در جنوب ترکیه است. با تجزیه و تحلیل نمادهای حک شده بر روی ستون‌ها، این گروه از پژوهشگران متوجه شدند با توجه به اینکه هر ستون دارای ۳۶۵ بخش مجزا است، هر علامت "V" می‌تواند نشان دهنده یک روز باشد. در میان این علامت‌ها، زمان انقلاب تابستانی با یک "V" که در اطرافش جانوری پرنده‌مانند قرار می‌گرفت، برجسته می‌شد. این پرنده احتمالا نمایانگر صورت فلکی انقلاب تابستانی در آن زمان است. انقلاب تابستانی روزی در اوایل تیرماه است که در آن خورشید در نیمکره‌ی شمالی به طور عمودی بر مدار رأس السرطان می‌تابد.

این بنای تاریخی ۱۲۰۰۰ ساله قدیمی‌ترین تقویم بشریت است!/ ترجمه

این تقویم همچنین می‌تواند توضیحی برای نماد "V" بر روی مجسمه‌های خدایان نزدیک به زمان خلقت این تقویم، باشد. این معمولا در اطراف گردن این مجسمه‌ها دیده می‌شود. تمرکز این تقویم بر روز، شب و تغییرات فصلی ممکن است به دلیل برخورد یک شهاب سنگ با زمین باشد. کارشناسان معتقدند این شهاب سنگ تقریباً ۱۰۸۵۰ سال قبل از میلاد مسیح با زمین برخورد کرده است و باعث یک عصر یخبندان کوچک شد و گونه‌های جانوری زیادی را از بین برد.

مارتین سویتمن، محقق ارشد دانشکده مهندسی دانشگاه ادینبورگ، در بیانیه‌ای گفت: «به نظر می‌رسد ساکنان گوبکلی تپه به دقت آسمان را نظارت می‌کردند. این موضوع با توجه به اینکه جهان آن‌ها در اثر برخورد یک شهاب سنگ ویران شده بود، قابل درک است. برخورد این شهاب سنگ ممکن است باعث آغاز یک دین جدید با انگیزه توسعه کشاورزی برای مقابله با آب و هوای سرد شده باشد. تلاش آن‌ها برای ثبت آنچه دیدند اولین گام به سوی توسعه نوشتن در طی هزاران سال بعد است.»

این گروه از پژوهشگران همچنین معتقدند، حکاکی‌ها چرخه‌های ماه و خورشید را دنبال می‌کنند و قدمت آن‌ها مربوط به هزاران سال پیش از هر یافته تقویمی دیگری از این نوع است. با ردیابی حرکت شهاب سنگ‌ها و زمین، این تمدن باستانی ممکن است برای اولین بار نشان داده باشند که احتمال برخورد شهاب سنگ‌ها با زمین زمانی که مدار زمین از مسیر چرخش این شهاب سنگ‌ها عبور می‌کند، بیشتر است. حقیقتی که محققان در سال‌های اخیر و با کمک تجهیزات پیشرفته کشف کرده‌اند.

این بنای تاریخی ۱۲۰۰۰ ساله قدیمی‌ترین تقویم بشریت است!/ ترجمه

برای اثبات این نظریه، این گروه تحقیقاتی به ستون دیگری در محل اشاره می‌کنند که به نظر می‌رسد بارش شهابی ثوری را به مدت ۲۷ روز به تصویر می‌کشد. این بارش شهابی احتمالاً منشأ برخورد شهاب سنگ باستانی با زمین و تغییرات آب و هوایی در آن زمان بوده است. محققان بر این باورند که حکاکی‌های این معبد اثبات می‌کنند، این تمدن باستانی به طور دقیق تاریخ‌ها را ثبت می‌کردند. حتی حرکت صورت‌های فلکی در این حکاکی‌ها بر اساس زمان سال متفاوت است.

این تقویم باستانی هزار سال پیش از این که هیپارکوس، اخترشناس یونان باستان، لرزش محور زمین را در سال ۱۵۰ قبل از میلاد ثبت کند، ساخته شده است؛ بنابراین تقویم گوبکلی تپه بدون شک یکی از قدیمی‌ترین تقویم‌های خورشیدی کره زمین است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    *** ***