یه مسجد تاریخی از عصر صفوی الهام‌بخش طراحی باغچه‌ها و گل‌کاری‌های میدون آزادی بوده! برای آشنایی با این بنای تاریخی باید به اصفهان سفر کنیم و سری به مسجد شیخ لطف‌الله بزنیم.

مسجد شیخ لطف‌الله؛ نامتداول و باشکوه! + فیلم

به گزارش سلام نو، مسجد شیخ لطف‌الله مسجد عجیبیه. این مسجد تفاوت زیادی با بقیه مسجدهای ایرانی داره. نه مناره داره و نه حیاط چهار ایوونی. معماری منحصر به فرد و ویژه‌اش هم نشون می‌ده چقدر برای سازنده‌هاش و شاه دوران خودش مهم بوده. مسجد شیخ لطف‌الله درست روبه‌روی عالی‌قاپوئه و تو ضلع شرقی میدون نقش جهانه. معماری بی‌نظیرش، دستنوشته‌ها و کتیبه‌هاش مسحورتون می‌کنه. از شگفتی‌های معماری این مسجد هرچی بگیم کم گفتیم! مثلا توی این مسجد شبستان و صحن ورودی نساختن تا سازه مسجد با میدون نقش جهان و عالی‌قاپو متقارن بشه‌. دقت معمارها توی نصب پنجره‌های مشبک روی گنبد و به وجود اومدن منظره تماشایی شکست نور هم واقعا ستودنیه. همه کتیبه‌ها رو برجسته‌ترین خطاط‌ها و هنرمندان دوران نوشتن و تقریبا هیچ ایرادی از معماری و زیبایی‌شناسی این بنای تاریخی نمی‌شه گرفت.
وقتشه که به تاریخچه این مسجد هم نگاهی بندازیم.
پایتخت دودمان صفوی تو سال ۹۸۲ شمسی اصفهان بود. داشتن همینطوری ساخت و ساز پایتخت رو پیش می‌بردن و خیابون‌ها و میدون‌ها و مسجدهای زیادی ساختن. وسط همه این پروژه‌های بزرگ شاه عباس یهویی دستور ساخت مسجد شیخ لطف‌الله رو داد. اون هم درست روی خرابه یه مسجد قدیمی. ساخت این مسجد ۱۸ سال طول کشید و روایت‌های تاریخی می‌گن که از روزی که این بنا افتتاح شد شاه عباس هر روز نمازش رو توی همین مسجد می‌خونده. سال‌ها بعد از این ماجراها و روایات آرتور پوپ آمریکایی به ایران میاد و از رضا خان درخواست می‌کنه تا با تیمش مسجد شیخ لطف‌الله رو ترمیم کنن. رضا خان هم موافقت می‌کنه و کاشی‌ها و کتیبه‌ها اساسی مرمت می‌شن.
حالا شاید بپرسین خود شیخ لطف‌الله کی بوده؟ شیخ لطف‌الله از بزرگترین عالم‌های شیعه زمانه خودش بود. ابتدا تو لبنان امروزی سکونت داشت اما به دعوت شاه عباس اومد ایران و توی ایران موندنی شد. اول به مشهد رفت و تحصیل کرد. بعد هم به قزوین رفت و آموخته‌هاش رو با بقیه در میون گذاشت و به تدریس مشغول شد. دست آخر هم برای بزرگداشتش این مسجد رو ساختن و تا آخرین روزهای عمرش اقامه نماز تو مسجد شیخ لطف‌الله رو به عهده داشت.
شاه‌ها و وزیرها و عالم‌های زیادی توی مسجد شیخ لطف‌الله عبادت کردن و وقت گذروندن. وقتش نیست که شما هم به مردان بزرگ تاریخ بپیوندید و تو مسجد شیخ لطف‌الله قدم بزنید؟

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    *** ***