شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که نخستین سینمای کشور در چه سالی و در کدام شهر تاسیس شد.

اولین سینمای ایران در کدام شهر تاسیس شد؟ + تاریخچه

به گزارش سلام نو، سینمای ایران، تاریخی پربار دارد و تنها چند سال پس از اختراع سینما در دنیا، نخستین سینمای کشور در تبریز پایه ریزی شد.

سال ۱۲۷۹ شمسی تنها پنج سال پس از اختراع دستگاه سینماتوگراف، جمعی از مبلغان مذهبی کاتولیک در شهر تبریز تصمیم می‌گیرند تا یک سالن سینما همانند آنچه برادران لومیر آن را اختراع کردند، بسازند.

پس از هماهنگی‌ها و آوردن دستگاه نمایش فیلم و مهیاسازی محیطی برای دیدن فیلم که در محله پاساژ تبریز(نزدیک چهارراه شریعتی(شهناز) کنونی) بنا نهاده شد، سینمای کوچکی با نام «سینما سولی (خورشید)» به گنجایش ۱۰۰ نفر تاسیس شد.

این سالن سینما در ادامه به دلیل اینکه فیلم فارسی ساخته نمی‌شد و از سویی به فیلم‌های خارجی جدید نیز دسترسی نداشت، در سال ۱۲۹۵ شمسی تعطیل و به باد فراموشی سپرده شد.

اکنون نیز محل قرارگیری این سینما از بین رفته و هیچ نشانی از آن وجود ندارد.

این سالن در دوران مظفرالدین شاه در تبریز راه اندازی شد و در همان سال نیز مظفرالدین شاه نخستین دوربین فیلم‌برداری (دستگاه سینماتوگراف) را در یکی از سفرهایش به فرانسه خریداری کرد و به ایران آورد.

تبریز در ادامه به یکی از قطب‌های نمایش فیلم کشور تبدیل شد و سینماهای ارزنده‌ای در این شهر راه اندازی شدند اما در ادامه سینماهای تبریز با افول مواجه شده و رفته رفته تعداد سالن‌های سینمایی در آذربایجان شرقی کاهش یافت ولی اکنون تاحدودی وضعیت سینماهای شهر اولین‌ها بهبود یافته است.

فعال بودن ۱۹ سینما با ۳۵ سالن سینمایی در آذربایجان شرقی

سید محمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت سینماهای استان، اظهار کرد: تعداد سینماهای استان تا سال ۱۳۹۶ فقط هفت باب بود اما اکنون تعداد ۱۹ سینما با ۳۵ سالن و هفت هزار و ۴۱ صندلی در سطح استان وجود دارد که ۱۰ سینما و ۲۵ سالن سینمایی در تبریز فعال هستند.

وی افزود: شهرستان‌های اسکو، شبستر، مرند، ملکان، عجب شیر، بناب، مراغه، اهر و میانه نیز هر یک دارای یک سینما هستند و تعداد چهار سینمای سیار نیز در شهرستان‌های جلفا، هریس، آذرشهر، سراب و صوفیان وجود دارد.

وی ادامه داد: تعداد هشت سینمای جدید استان نیز در مرحله تجهیز هستند که تا سال آینده به مجموع سینماهای فعال استان اضافه خواهند شد.

بلاغی در خصوص ویژگی‌های سالن‌های سینمایی جدید، ادامه داد: اکنون سینماهای جدید به صورت پردیس (سینمایی که دارای بیش از ۲ سالن است) ساخته می‌شود که در این حالت، سالن‌ها دارای تعداد صندلی کمتر اما تنوع پخش فیلم بیشتری دارند.

وی اظهار کرد: سینماهای فلسطین، فرهنگیان، انقلاب و سعدی در تبریز از قدیمی ترین سینماهای شهر هستند که تاریخ ساخت آن‌ها به دوران قبل از انقلاب می‌رسد. اکنون سینما فلسطین(تحت مدیریت اداره ارشاد) و سینما فرهنگیان (تحت مدیریت اداره آموزش و پرورش) فعال هستند اما سینما انقلاب به خاطر وضعیت نامناسب و فرسودگی ساختمان غیرفعال بوده و سینما سعدی نیز به همین علت تعطیل است.

افزایش چشمگیر فروش سینماهای استان

وی در تشریح وضعیت فروش سینماهای استان نیز گفت: سال ۱۳۹۹ میزان مجموع فروش سینماهای استان ۲ میلیارد و ۸۱۶ میلیون ریال با چهار هزار و ۵۴۱ سانس و ۲۳ هزار و ۷۴۶ نفر بود که این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۲۶۸ میلیارد و ۶۴۴ میلیون ریال با ۲۹ هزار و ۶۰۹ سانس و ۶۶۱ هزار و ۷۳ نفر افزایش یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: از ابتدای سالجاری تا ۱۸ شهریورماه سینماهای استان ۱۹۵ میلیارد و ۸۸۹ میلیون ریال با تعداد ۱۳ هزار و ۹۴۶ سانس فروش داشتند و در این مدت تعداد ۳۷۳ هزار و ۹۶۴ نفر به تماشای فیلم نشسته‌اند.

سعدی، قدیمی ترین سالن کنونی سینمای تبریز تعطیل است

فرهاد باغشمال، رئیس امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: اکنون قدیمی ترین سینمای حاضر تبریز، سینما سعدی است که قدمت آن به سال ۱۳۰۲ برمی‌گردد که در محله پاساژ تبریز واقع شده اما به خاطر شرایط فرسودگی تعطیل است.

وی افزود: اکنون حوزه هنری استان در شهر تبریز ۲ پردیس سینمایی به نام‌های قدس با ۴۸۰ نفر ظرفیت و ۲۹ بهمن با هزار و ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲ سینمای انقلاب و سعدی تبریز که در مدیریت حوزه هنری استان هستند، به خاطر قرارگیری در بافت فرسوده و مرکزی شهر امکان بازسازی ندارند، گفت: در حال رایزنی با شهرداری و سایر ارگان‌ها هستیم تا با تهاتر بتوانیم زمین جدیدی در نقطه دیگری از شهر تبریز که فاقد سینماست، برای ساخت سینمای جدید تهیه کنیم.

وی ادامه داد: اکنون سه طرح ساخت سینما در شهرستان‌های مراغه، مرند و سراب را پیگیری می‌کنیم که تفاهمنامه پردیس سینمایی مراغه با پنج سالن تکمیل شده است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***