در سال ۲۰۲۲، به طور متوسط ۱۷ پزشک به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر در جهان وجود داشت، اما این میانگین نابرابری بین کشورها را نشان نمی‌دهد.

کدام کشورها کمترین تعداد پزشک را دارند؟ / ایران در جایگاه چندم قرار دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تابناک، سایت کانادایی Visual Capitalist که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده است، اینفوگرافی‌هایی در موضوعات متنوعی مانند فناوری، انرژی، اقتصاد جهانی و غیره ارائه می‌دهد. این اینفوگرافی که در تاریخ ۲۰ ژوئن منتشر شده، ابتدا در Voronoi، اپلیکیشن اختصاصی این سایت که برای نمایش صحیح نمودارها در گوشی‌های هوشمند توسعه یافته، منتشر شده است.

این اینفوگرافی بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) تهیه شده است که تراکم پزشکان را نسبت به جمعیت، اعم از پزشکان عمومی یا متخصص در تمامی رشته‌ها، ارزیابی می‌کند. در سال ۲۰۲۲، به طور متوسط ۱۷ پزشک به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر در جهان وجود داشت، اما این میانگین نابرابری‌های موجود بین کشورهای مختلف را منعکس نمی‌کند. همه کشورها شرایط یکسانی ندارند و اختلافات قابل توجهی بین آنها وجود دارد.

این نمایش به شما امکان می‌دهد ده کشوری را که بیشترین تعداد پزشک به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر جمعیت دارند، و همچنین ده کشوری که در پایین‌ترین رتبه‌بندی جهانی قرار دارند، مشاهده کنید؛ کشورهایی که نسبت به جمعیت خود، تعداد بسیار کمی پزشک دارند. این رده‌بندی از کشوری که کمترین تعداد پزشک را در جهان دارد (گینه، با ۰.۲ پزشک به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر) تا دهمین کشور با وضعیت نامناسب (اتیوپی، با ۱.۱ پزشک به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر) را نشان می‌دهد. این "رده‌بندی معکوس" به طور کامل در قاره آفریقا قرار دارد.

در سوی دیگر این طیف، کشورهایی که بیشترین تعداد پزشک نسبت به جمعیت خود دارند عمدتاً در اروپا قرار دارند، اما نه فقط در این قاره. دو کشور از آمریکای جنوبی، یعنی اروگوئه و آرژانتین، به ترتیب در رتبه‌های ششم و دهم این رده‌بندی قرار دارند. همچنین کشور کیپ ورد، مجمع‌الجزایری در سواحل آفریقا، در رتبه هشتم با ۴۴.۶ پزشک به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر قرار گرفته است. این کشور از زمان استقلال خود در سال ۱۹۷۵ در توسعه خدمات بهداشتی پیشرفت‌های چشمگیری داشته که سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۲۰۱۹ به آن اشاره کرد.

داده‌های سال ۲۰۲۲ برای فرانسه در دسترس نیست، اما در سال قبل، فرانسه با ۳۳.۴ پزشک به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر جمعیت، بسیار عقب‌تر از بلژیک با ۶۳.۹ پزشک و حتی پایین‌تر از میانگین اروپایی که ۳۷.۶ پزشک بود، قرار داشت. با این حال، این عدد نسبت به سال ۱۹۹۰ که فرانسه تنها ۳۱ پزشک به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر داشت، بهبود یافته است.

اما ایران در کجای این اینفوگرافی قرار دارد؟

در سال 2022، ایران حدود 16 پزشک به ازای هر 10,000 نفر جمعیت داشت. این رقم نسبت به میانگین جهانی که 17 پزشک به ازای 10,000 نفر است، کمی پایین‌تر است. در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA)، میانگین پزشکان معمولاً بین 1.4 تا 2.6 پزشک به ازای هر 1000 نفر است، که جایگاه ایران در این بین نسبتاً متوسط محسوب می‌شود.

در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی که تعداد پزشکان بیشتری نسبت به جمعیت دارند، ایران همچنان در تلاش است تا با توسعه سیستم بهداشت و تربیت پزشکان جدید، این فاصله را کاهش دهد. با این حال، طی سال‌های اخیر اقدامات قابل‌توجهی در جهت بهبود سیستم بهداشت و درمان در ایران، به‌ویژه در پاسخ به بحران‌های بهداشتی مانند پاندمی کووید-19، صورت گرفته است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***