در پی شایعاتی مبنی بر مخالفت وی با شرکت اسماعیل هنیه در تشییع جنازه و خاکسپاری سردار قاسم سلیمانی، روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که مشعل نه‌تنها مخالف شرکت در این مراسم نبوده، بلکه بر اهمیت سفر هیئت حماس به تهران و شرکت در این مراسم تأکید داشته است.

گمانه زنی درباره جانشین یحیی نسوار / چه کسی جانشین او خواهد شد؟

خالد مشعل (زاده ۲۸ مه ۱۹۵۶) سیاستمدار فلسطینی و رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس است.

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، رسانه‌های عبری: جانشین یحیی سنوار ، خالد مشعل خواهد بود!

رسانه‌های عبری مدعی‌اند که بعد از ترور یحیی السنوار، خالد مشعل به عنوان جانشین او انتخاب خواهد شد!

خالد مشعل کیست؟

خالد مشعل در سال ۱۹۵۶ در روستای «سلواد» از شهرستان رام‌الله در فلسطین به دنیا آمد. تحصیلات ابتدائی خود را در زادگاهش گذراند و مقاطع راهنمایی و دبیرستان را در کویت به پایان رساند. او در سال ۱۹۶۷ به کویت مهاجرت کرد و تا زمان جنگ خلیج فارس (۱۹۹۰) در این کشور ماند.

در دوران تحصیل در دانشگاه کویت، مشعل به عنوان رهبر جمعیت اسلامی-فلسطینی فعالیت می‌کرد و در تأسیس ائتلاف جنبش اسلامی که با حرکت فتح در رقابت برای رهبری اتحادیه کل دانشجویان فلسطینی در کویت بود، نقش داشت. او مدرک لیسانس خود را در رشته فیزیک از دانشگاه کویت دریافت کرد.

مشعل در سال ۱۹۸۱ ازدواج کرد و دارای هفت فرزند، شامل سه دختر و چهار پسر، است. در دوران اقامت در کویت، علاوه بر فعالیت‌های سیاسی در راستای آرمان فلسطین، به تدریس فیزیک نیز می‌پرداخت.

در پی شایعاتی مبنی بر مخالفت وی با شرکت اسماعیل هنیه در تشییع جنازه و خاکسپاری سردار قاسم سلیمانی، روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که مشعل نه‌تنها مخالف شرکت در این مراسم نبوده، بلکه بر اهمیت سفر هیئت حماس به تهران و شرکت در این مراسم تأکید داشته است.

یحی سنوار

خالد مشعل در حماس چه سمتی دارد؟

خالد مشعل یکی از بنیان‌گذاران جنبش مقاومت اسلامی حماس به شمار می‌آید. از آغاز تأسیس حماس، وی عضو دفتر سیاسی آن بود و در سال ۱۹۹۶ به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد. در ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۷، مشعل در امان، پایتخت اردن، هدف ترور موساد قرار گرفت، اما این عملیات با شکست مواجه شد. در پی این حادثه و تعقیب مأموران موساد توسط محافظان مشعل، شیخ احمد یاسین نیز از زندان اسرائیل آزاد شد.

پس از ترور عبدالعزیز رنتیسی در سال ۲۰۰۴، خالد مشعل به عنوان رهبر حماس انتخاب شد. آوی دیچر، رئیس سابق شاباک، در گفتگو با رادیو گلگلتز اعلام کرد که اسرائیل در اولین فرصت ممکن، خالد مشعل را «به سزای اعمالش» خواهد رساند.

در سال ۲۰۱۵، مشعل به همراه هیأتی از رهبران حماس به عربستان سعودی سفر کرد و ضمن دیدار با پادشاه و ولیعهد این کشور، از موضع‌گیری مثبت عربستان در قبال آرمان فلسطین قدردانی نمود.

اواسط سال ۲۰۱۷ خالد مشعل در پایان دوره اش، از ریاست کناره گیری کرد و شورای جنبش مقاومت اسلامی اسماعیل هنیه را به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس جایگزین مشعل کرد و مشعل به ریاست برون‌مرزی این دفتر منصوب شد. روندی که حالا ظاهرا قرار است در مسیر عکس تکرار شود چراکه هنیه به شهادت رسیده و قرار است بار دیگر سکان در دست مشعل قرار گیرد.

خالد مشعل

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***