اخگری با اشاره به اینکه در یک مقطع زمانی مسمومیت با شوینده‌ها را در کودکان داشتیم، گفت: یکی از کارخانه‌های شوینده، این مواد را در بسته‌بندی‌هایی ارائه می‌کرد که مشابه با یک سری از آب میوه‌های صنعتی بودند. 

بیشترین مسمومیت‌های دارویی متعلق به چه سن و سالی است؟

مریم رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه مسمومیت های اتفاقی در کودکان و سالمندان بیشتر دیده می شود، گفت: مسمومیت های مزمن بیشتر در کارخانه ها و درخصوص کارگرانی است که در کارخانه‌هایی که با فلزات سنگین سر و کار دارند، ممکن است، ایجاد شود.

به گزارش سلام نو اخگری، رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره مسمومیت‌های مزمن در کارگران گفت: مسمویت‌های شغلی ممکن است به صورت مسمومیت‌های مزمن بروز کنند. برای کارگرانی که در کارخانه‌هایی که با فلزات سنگین سر و کار دارند ممکن است این عارضه وجود داشته باشد. در یک نمونه کارگر یکی از کارخانجات تولید لامپ مهتابی دچار مسمومیت با فلز سمی جیوه شده بودند.

وی ادامه داد: در مواردی که از یک سری از حلال‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود در کارخانه‌های تولید رنگ و چسب نیز ممکن است مسمومیت برای افراد اتفاق بیفتد.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در سایر مسمومیت‌های شغلی ممکن است افراد با یک سری از مواد سر و کار دارند که ممکن است این مواد به صورت تجمعی در بدن وجود داشته باشد مانند مسمومیت با سرب که می‌تواند در افرادی که در کارخانه‌ها مشغول به کار هستند مشکلات و مسمومیت‌هایی را ایجاد کند.

اخگری درباره مسمومیت‌های اتفاقی نیز گفت: بیشترین مسمومیت‌های اتفاقی در کودکان و سالمندان اتفاق می‌افتد. بیشترین مسمومیت‌های اتفاقی شامل مصرف دارو است. افراد سالمند یا کودکان توانایی مدیریت بحران را ندارند. دسترسی به داروها برای کودکان بسیار جذاب است قرص‌ها به اشکال رنگی و جذاب تولید می‌شود و کودکان ممکن است این قرص‌ها را استفاده کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه خانواده‌ها به این موضوعات توجه ندارند که دارو را باید از دسترس کودک دور نگه دارند. در روی جعبه‌های دارویی و بروشورهایی که در داخل جعبه‌های دارو قرار دارد اعلام شده است که دارو را از دسترس کودک دور نگه دارند. در مواردی که به پزشکی قانونی مراجعه شده است ما مواردی را داشته‌ایم که یک کودک ۵ساله از تمام داروهای مادربرزگش که در یک کابینت در دسترس کودک قرار داشت، استفاده کرده و فوت شده بود.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: در افراد مسن مسمومیت دارویی به دلیل مصرف همزمان خیلی از داروها اتفاق می‌افتد. در واقع در سالمندان به دلیل مشکلات زمینه‌ای که وجود دارد عملکرد کلیه و کبد ممکن است دچار اختلال باشد متابولیسم داروها به دلیل این مشکلات ممکن است به تعویق بیفتد و تجمع در بدن پیدا کند، بنابراین در افراد سالمند اگر داروها همزمان استفاده شود می‌تواند منجر به ایجاد مسمومیت در این افراد شده و دچار عوارض جبران ناپذیری شوند.

اخگری با اشاره به اینکه در یک مقطع زمانی مسمومیت با شوینده‌ها را در کودکان داشتیم، گفت: یکی از کارخانه‌های شوینده، این مواد را در بسته‌بندی‌هایی ارائه می‌کرد که مشابه با یک سری از آب میوه‌های صنعتی بودند.

وی در پاسخ به این سوال که در هنگام مسمومیت با شوینده ها چه اقدامی باید صورت بگیرد، گفت: در مورد مسمومیت با شوینده‌ها یک موضوعی که وجود دارد این است که ممکن است این شوینده‌ها از ترکیبات اسیدی و قلیایی باشند مانند ترکیبات جرم گیر یا سفید کننده‌ها که دارای ترکیبات اسیدی و قلیایی بسیار قوی هستند، چنانچه کودک یا سایر افراد خانواده از این افراد استفاده کرده و دچار مسمومیت شد جدا از این استفراغ خودداری کنند چراکه برگشت این ماده می‌تواند بافت بدن را تحت تاثیر قرار داده و بسوزاند و باید سریعا فرد مسموم شده را به بیمارستان یا مرکز درمانی منتقل کنند.

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور تاکید کرد: در مورد افرادی که در منازل نیز از این مواد شوینده استفاده می‌کنند، توصیه می شود از مخلوط کردن مواد شوینده باهم خودداری کنند چراکه وقتی این مواد باهم مخلوط می‌شوند می‌توانند گازهای سمی را تولید کنند. در یک مورد نیز خانمی را داشته‌ایم که در یک منزل کار می‌کردند و در هنگام تمیز کردن حمام این مواد را باهم ترکیب کرده و دچار مسمومیت استنشاقی شده بودند که خوشبختانه با مراجعه به موقع به بیمارستان بهبود پیداکرده بودند.

انتهای پیام/
کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***