تارنمای «هیل» با اشاره به درخواست اوکراین برای دعوت رسمی ناتو از کی‌یف برای پیوستن به این ائتلاف پیش از پایان ریاست جمهوری «جو بایدن» تاکید کرد: عضویت اوکراین در ناتو نه تنها به سود امنیت ملی آمریکا و متحدانش در اروپا نیست، بلکه آمریکایی‌ها را در سایه جنگ با یک ابرقدرت هسته‌ای به نام روسیه قرار می‌دهد.

جنگ مستقیم روسیه و آمریکا با عضویت اوکراین در ناتو

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا پذیرش اوکراین در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) می‌تواند جان و مال آمریکایی‌ها را به خطر انداخته و در عین حال به تشدید درگیری موجود بین روسیه و اوکراین کمک کند.

این گزارش در بیان دلیل خود بر این ادعا به ماده ۵ پیمان ناتو و اصل دفاع دسته جمعی مبنی بر این که حمله به یک عضو حمله به همه اعضا است، اشاره کرده و افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بارها اعلام کرده است که ورود اوکراین به ناتو یک "خط قرمز" است.

هیل نوشت: ناتو یک اتحاد نظامی است، نه یک باشگاه اجتماعی و بنابراین اوکراین باید سودی برای امنیت جمعی این ائتلاف داشته باشد تا عضویت آن به نفع سایر اعضا تلقی شود. این در حالی است که مشخص نیست وارد کردن اوکراین به ناتو چه سودی برای تقویت امنیت ملی ایالات متحده یا امنیت ملی متحدان این کشور در اروپا خواهد داشت.

این رسانه آمریکایی با اشاره به تصویب بودجه کمکی ۴۲۵ میلیون دلاری اخیر کاخ سفید برای اوکراین تاکید کرد: افزودن اوکراین به ناتو هیچ سود مشخصی برای مالیات‌دهندگان طبقه متوسط ‌آمریکایی ندارد، زیرا این اقدام احتمالاً به معنای سرازیر شدن بودجه بیشتر ایالات متحده به اوکراین خواهد بود. این در حالی است که طبق آمار، دولت جو بایدن، ‌رئیس جمهوری آمریکا، از زمان آغاز درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) تقریباً ۵۹ میلیارد و ۱ صد میلیون دلار کمک امنیتی به کی‌یف ارائه کرده است.

هیل با اشاره به لزوم تایید عضویت اوکراین در ناتو توسط سنای آمریکا افزود: در حالی که میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا و یکی از حامیان قدرتمند بسته های حمایتی برای اوکراین، در پایان سال از سمت پرنفوذ خود کناره گیری خواهد کرد و احتمالا جایگاه وی توسط جمهوری‌خواهان بی رغبت به حمایت از اوکراین پر خواهد شد، تایید عضویت اوکراین در ناتو توسط سنای بعدی آمریکا چندان در دسترس نخواهد بود.

علاوه بر این، با در پیش بودن انتخابات ۲۰۲۴ در آمریکا، این امکان وجود دارد که ترکیب کنگره در سال آینده بسیار متفاوت باشد. اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنا را به دست آورند، رهبر جمهوری خواهی که نسبت به عضویت اوکراین در ناتو بدبین است، می تواند به راحتی از عضویت اوکراین در ناتو خودداری کند.

در بخشی از این گزارش آمده است: اعطای عضویت اوکراین در ناتو مستلزم یک معاهده است و معاهدات با امور قانونی عادی متفاوت است. در حالی که لوایح عادی نیاز به ارائه مجدد در هر کنگره دارد، یک معاهده می تواند در یک کنگره معرفی و توسط کنگره دیگر تصویب شود. بایدن از نظر تئوری می‌تواند روند معاهده الحاق اوکراین به ناتو را آغاز کرده و کنگره امروز یا کنگره بعدی می‌تواند درباره آن رای دهد، حتی اگر بایدن دیگر در سمت خود نباشد. همچنین سنا نیز، می‌تواند در چند هفته آینده به معاهده‌ای برای تایید عضویت اوکراین در ناتو رأی دهد، حتی اگر تایید آن برای عضویت در این ائتلاف چند سال ظول بکشد. اما همین روند موضوع را خطرناک می کند، چرا که مقامات منتخب کنونی به دلیل شکست احتمالی در انتخابات آتی و این که دیگر مسئولیتی نداشته و بیشتر همسو با منافع مشاغل بعدی خود می شوند، ‌ ممکن است به آغاز جنگ با روسیه رأی دهند.

هیل دلیل اصرار اوکراین برای تایید هر چه سریع‌تر عضویت این کشور در ناتو توسط دولت بایدن را آگاهی اوکراینی‌ها از این خطر عنوان کرد و افزود: به همین دلیل است که اوکراین از سنا می خواهد تا پیش از ادای سوگند در کنگره بعدی برای تایید عضویت این کشور در ائتلاف ناتو اقدام کند.

این گزارش در پایان نوشت: آمریکایی‌ها تنها باید امیدوار باشند درگیری‌ و جنگ روسیه و اکراین از طریق دیپلماسی و مذاکره به پایان رسیده و ایالات متحده با چشم‌انداز جنگ با روسیه مواجه نشود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***