نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره قیمت سنگین بنزین وارداتی به کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

هزینه بنزین: لیتری ۴۰ هزار تومان!

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: بعد از اینکه نفت استخراج و در پالایشگاه تصفیه و به مرحله توزیع بنزین می‌رسد ۸ هزار تومان برای کشور تمام می‌شود و هر لیتر بنزینی هم که وارد کشور می‌شود لیتری ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.

رمضانعلی سنگدوینی درباره تصمیمات قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۴ اظهار داشت: فعلا دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد هرچند این اجازه در قانون به دولت داده شده و دولت مجاز است که قیمت را تغییر دهد.

وی افزود: هنوز چیزی از سوی دولت اعلام نشده و پیشنهادی داده نشده و اگر بنا بر افزایش قیمت باشد ابتدا پیشنهاد دولت باید در کمیسیون انرژی بررسی شود که تاکنون چیزی در این خصوص مطرح نشده است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در مورد موضوع بنزین گفت: آنچه رئیس‌جمهور در مورد قیمت بنزین مطرح کرده اینکه بعد از اینکه نفت استخراج و در پالایشگاه تصفیه و به مرحله توزیع بنزین می‌رسد ۸ هزار تومان برای کشور تمام می‌شود و هر لیتر بنزینی هم که وارد کشور می‌شود لیتری ۴۰ هزار تومان هزینه دارد این اظهارات فقط از این بابت بود که این کالا چقدر هزینه برای کشور هزینه در بر دارد و به این معنا نیست که قرار است قیمت آن افزایش یافته و گران شود و التهاب در کشور ایجاد شود.

وی تاکید کرد: انرژی در کشور ما ارزان است و بنزین هم جزئی از آن است اما برای تغییر نرخ برخی زیرساخت‌ها نیاز است، موضوع این است که باید درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی وارد سفره مردم و دهک‌های پایین جامعه شود، اگر قیمت بنزین بدون اینکه تدبیر لازم اندیشیده شود افزایش یابد سفره مردم کوچک‌تر، اقتصاد دهک‌های پایین ضعیف‌تر شده و ضربه خواهند خورد، ضمن اینکه شرایط حقوق‌بگیران سخت‌تر می‌شود، بنابراین باید ابتدا زیرساخت لازم را ایجاد کنیم و بخشی از درآمد حاصله برای ایجاد زیرساخت، توسعه میادین و تولید کشور نفت و گاز کشور و بخشی نیز برای دهک‌های پایین جامعه هزینه شود، اگر این اقدامات انجام شود می‌توان نرخ بنزین را افزایش داد در غیر این صورت شرایط مهیا نیست.

سنگدوینی در ادامه با اشاره به لزوم توسعه صنعت پالایشگاهی و جلوگیری از واردات بنزین گفت: اکنون برنامه این است که تولید بنزین پالایشگاه‌ها به این سمت برود که تولید افزایش یابد اما موضوع این است که پالایشگاه‌ها ۱۰۰ همت از دولت طلبکارند، دولت باید برای توسعه پالایشگاه‌ها مطالباتشان را پرداخت کند در این صورت پالایشگاه‌ها امکان افزایش تولید خواهند داشت، در غیر این صورت این امکان برایشان فراهم نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر اجازه داده شود که پالایشگاه‌ها مازاد بر مصارف داخل؛ بنزین و نفتگاز را صادر کنند؛ انگیزه افزایش تولید خواهند داشت و به این ترتیب به جای واردات بنزین ارز وارد کشور می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***