امان الله قرائی مقدم می‌گوید: تنها نتیجه این اقدامات این است که مردم فکر می‌کنند اگر ما به مسیح علینژاد یا امثال او پیام بفرستیم حکومت می‌ترسد و حکومت منفعل شده و این ما هستیم که می‌توانیم جو را تغییر دهیم.

سلام نو – سرویس اجتماعی: مسیح علینژاد و پروژه‌های متفاوتش در مبارزه با حجاب چند وقتی است که به مسئله اول بخشی از نیروهای سیاسی تبدیل شده و برای مقابله با آن نسخه‌های متفاوتی تجویز می‌شود.

در تازه‌ترین واکنش حجت الاسلام غضنفرآبادی، رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران در خصوص اینکه آیا فرستادن فیلم و عکس برای علینژاد جرم است یا خیر گفت که در سه مورد فیلم برداری جرم است که یکی از آن‌ها همکاری با دولت متخاصم است.

وی ادامه داد: با توجه به قرارداد همکاری مسیح علینژاد با آمریکایی‌ها، کسانی که از خودشان یا دیگران فیلم در رابطه با کشف حجاب بگیرند و به این خانم ارسال کنند مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی خواهند بود و بین یک تا ده سال حبس برای‌شان در نظر گرفته می‌شود.

بخشی از ناظران سیاسی و اجتماعی معتقدند شیوه برخورد فعلی با علینژاد نه تنها هیچ فایده قابل توجهی ندارد بلکه باعث تبلیغ بیش از پیش او می‌شود.

امان‌الله قرائی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سلام نو برخورد قهری با کسانی که برای علینژاد فیلم فرستادند را نه تنها مفید نمی‌داند بلکه معقتد است اقداماتی از این دست باعث بدبینی مردم به اقدامات مثبت دستگاه قضایی می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر این اقدامات می‌گوید: به نظر من این کار هیچ تاثیر مثبتی ندارد و تنها میزان بدبینی را نسبت به اقدامات موثری که ریاست قوه قضاییه نسبت به 1000 نفر که با رانت و رشوه و فساد به بیت المال تعدی کرده بودند انجام دادند، افزایش می‌دهد و باعث می‌شود آن اقدامات مثبتی که نسبت به آن نظر مثبت دارد تا حدی خدشه دار شود.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه امروز نمی‌توان جلوی ارسال پیام را گرفت گفت: امروز مثلا گفته می‌شود برای سه دختر جمعا حکمی مبنی بر بیش از 50 سال زندان صادر شده یا یک دختر را به خاطر ارسال فیلم به مسیح علینژاد دستگیر کرده‌اند. ما باید بدانیم این اقدامات امروز تاثیری ندارد چون امروز از نظر جامعه شناسی ارتباطات دیگر دیواری وجود ندارد که بتوان با آن از ارسال پیام به هر شکلی جلوگیری کرد. امروز شما در درون چهار دیواری خانه خود هم دیواری ندارید در نتیجه با این اقدامات تنها عرض خود می‌برند و زحمت دیگران می‌افزایند.

وی تاکید کرد: تنها نتیجه این اقدامات این است که مردم فکر می‌کنند اگر ما به مسیح علینژاد یا امثال او پیام بفرستیم حکومت می‌ترسد و حکومت منفعل شده و این ما هستیم که می‌توانیم جو را تغییر دهیم. در نهایت آن طور که گفتم این اقدامات برای نظام سیاسی و به خصوص قوه قضاییه که اخیرا اقدامات خوبی را زیر نظر آقای رییسی انجام داده اصلا سازنده نیست.

این کارها مسیح علینژاد را تبدیل به سلبریتی و قهرمان می‌کند

قرایی مقدم تاکید کرد که این دست از اقدامات تنها به مشهور شدن علینژاد کمک می‌کند و گفت: این کار کاملا تبلیغ برای علینژاد است. خانم علینژاد را میلیون‌های ایرانی نمی‌شناسند ولی با این کار خانم علینژاد تبدیل به سلبریتی، قهرمان و مبلغی می‌شود که به خصوص روی نوجوانان بسیار اثر می‌گذارد و حرف‌هایش می‌تواند بعدا تاثیر مخربی درباره بدبینی نوجوانان نسبت به حکومت بگذارد.

وی راه درست مقابله با وضعیت فعلی را اقدامات ایجابی دانست و گفت: ما باید به جای اقدام سلبی کار ایجابی کنیم و تلاش کنیم افراد را مجاب کنیم که حجاب خوب است وگرنه با بگیر و ببند و زندان برای حجاب کاری درست نمی‌شود. چرا باید کسی پیدا بشود و بگوید کسی که برای مسیح علینژاد فیلم می‌فرستد ضد انقلاب است و امنیت جامعه را خدشه‌دار می‌کند؟ این حرف کمی نیست! امنیت یک کشور به چهارتا پیام بستگی دارد؟ آن وقت جوانان سوال می‌پرسند این چه جامعه و کشوری است که امنیتش با چهارتا پیام از بین می‌رود؟

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه ما باید جوانان امروز را درک کنیم گفت: ما باید بدانیم جوانان امروز جوانان حتی چهار سال پیش نیستند و اهل تخطی هستند و ما باید این را بفهمیم که اقداماتی از این دست مضر است و نباید خیلی به این اقدامات واکنش نشان داد چون از اقدامات این جوانان گردی بر دامن ما نمی‌شیند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

***