سامانه یکپارچه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شد و هدف از ایجاد آن، کنترل قیمت‌ اتومبیل‌های تولید داخل و همچنین کوتاه کردن دست واسطه‌ها از این بازار بوده است. 

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

تا همین چند سال پیش بود که عرضه خودروهای سایپا و و ایران خودرو به شکل قرعه‌کشی انجام می‌شد و وضعیت به صورتی بود که کم‌تر کسی از آن احساس رضایت داشت. همین موضوع دولت را به تکاپو واداشت تا با ورود به این مسئله، از تاثیرگذاری دلالان بر بازار خودرو کم کند و نقشی مثبت در تنظیم قیمت عادلانه اتومبیل ایفا کند. 

ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در همین راستا بود. از آن زمان تاکنون عرضه خودروهای صفر کیلومتر تنها از این طریق صورت می‌گیرد.

معرفی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

سامانه یکپارچه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شد و هدف از ایجاد آن، کنترل قیمت‌ اتومبیل‌های تولید داخل و همچنین کوتاه کردن دست واسطه‌ها از این بازار بوده است. 

این‌که این سامانه در رسیدن به این هدف تا چه حد موفق بوده است با نگاهی به وضعیت بازار مشخص می‌شود، اما به هر روی جای تردیدی نیست که این سیستم نسبت به طرح‌های عجیب و غریب قرعه‌کشی خودرو بیشتر جواب داده است.

ثبت‌نام اولیه کلیه خودروهای ایرانی از طریق سامانه یکپارچه قابل انجام است و آگهی‌های ماشین صفر کیلومتر که در سایت فروش خودرو دیده می‌شوند، اغلب مربوط به خودروهای دریافتی از طریق همین سامانه هستند. شرایط و زمان ثبت نام در سامانه یکپارچه عرضه خودرو از قبل اعلام می‌شود و متقاضیان باید در آن زمان نسبت به ثبت نام و انتخاب خودرو مورد علاقه خود اقدام نمایند.

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو چیست؟

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

برای ثبت نام در سامانه یکپارچه باید شرایط زیر را دارا بود:

·  عدم وجود پلاک فعال به نام متقاضی (مگر آن‌که طول عمر ماشین بیش از ۵ سال باشد)

·  حداقل سن ۱۸ سال تمام برای متقاضی (به‌ جز طرح مادران).

·  الزام متقاضی به دارا بودن گواهینامه پایه سه و بالاتر (به جز طرح مادران).

·  متقاضی می‌تواند پنج درخواست را برای خرید خودرو ثبت کنند.

·  متقاضی نباید در ۴۸ ماه گذشته از سایپا و ایران ‌خودرو و در ۲۴ ماه گذشته از سایر خودروسازان اتومبیل صفر کیلومتر خریداری کرده باشد (پیش فروش، فروش قسطی، فروش فوری، قرعه کشی و سامانه)

·  متقاضی نمی‌تواند حقوق ناشی از خرید خودرو را انتقال دهد.

·  متقاضی نمی‌تواند حواله را به‌صورت وکالتی انتقال دهد.

·  امکان صلح خودرو به غیر وجود ندارد.

·  پرداخت مالیات بر سرمایه افراد شرکت کننده با خود این افراد است.

·  افرادی که در لیست نوبت‌دهی تخصیص خودرو قرار می‌گیرند، نمی‌توانند در مراحل بعدی ثبت ‌نام نمایند.

·  متقاضیان طرح مادران باید دارای دو فرزند بود (و تولد فرزند دوم بعد از ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۱ باشد). همچنین در طرح‌های قبلی مادران نباید ثبت نام کرده باشند.

نحوه ثبت سفارش در سامانه یکپارچه

برای آن‌که بتوانید در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده و خودرو مدنظر خود را انتخاب نمایید، باید مراحل زیر را قدم به قدم طی کنید:

۱. افتتاح حساب وکالتی

در قدم اول باید در یکی از بانک‌های ملی، ملت، تجارت، صادرات، سپه، پاسارگاد، پارسیان، رفاه، مهر ایران، کشاورزی، رسالت، اقتصاد نوین، آینده، ایران زمین، توسعه تعاون، دی، موسسه اعتباری ملل، پست بانک، مسکن، سینا، صنعت و معدن، موسسه اعتباری نور، کارآفرین، شهر، سرمایه و یا گردشگری حساب وکالتی باز کنید.

۲. مسدود کردن ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی

در قدم دوم باید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را به نفع سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در حساب‌ وکالتی خود بلوکه نمایید. برای اطلاع بیشتر در این رابطه به سایت فروش خودرو ۴۵ مراجعه نمایید.

۳. ثبت ‌نام در سامانه یکپارچه

حالا باید در سامانه ثبت نام کنید. برای این کار به سایت سامانه یکپارچه خودرو به آدرس https://esalecar.ir/ مراجعه نمایید. سپس در صفحه اصلی سایت روی گزینه ورود | ثبت نام کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز شده کد ملی خود را وارد کنید و بررسی اطلاعات را کلیک کنید. بعد از تکمیل این مرحله، باید اطلاعاتی مثل شماره موبایل و شماره حساب وکالتی را وارد کنید تا ثبت نام شما نهایی شود.

۴. انتخاب شرکت خودروساز و خودرو موردنظر

بعد از ثبت نام، وارد حساب کاربری خود شوید. برای ثبت ‌سفارش در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ابتدا باید روی گزینه خودروساز مدنظر کلیک کنید تا پس از آن لیست خودروهای عرضه شده توسط شرکت خودروسازی به نمایش درآید. با انتخاب خودرو مورد نظر، دو گزینه شرکت در یکی از دو طرح عادی یا طرح افزایش جمعیت (مادران) نمایش داده خواهد شد.

۵. ثبت ‌سفارش

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

پس از انتخاب خودرو باید تایید کنید که پلاک فعال به نام شما نیست، گواهی نامه معتبر دارید، شماره موبایل با کد ملی تطابق دارد و اینکه واجد شرایط مندرج در اطلاعیه هستید و نسبت به آن رضایت کامل دارید. 

پس از فعال کردن تیک هر چهار گزینه، دکمه ثبت نهایی فعال خواهد شد. با کلیک روی آن، ثبت سفارش خودرو کامل خواهد شد و به همین راحتی در نوبت تخصیص خودرو مدنظرتان قرار می‌گیرید. در صورتی که در اولویت قرار بگیرید، به شما ظرف مدتی مشخص پیامک ارسال شده و می‌توانید بقیه مراحل را پیش ببرید.

سامانه یکپارچه خودرو یا سایت فروش خودرو؟

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

قیمت خودروهای صفر کیلومتر در سامانه یکپارچه چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از بازار ارزان‌تر است، اما کسانی که در این سامانه ثبت نام می‌کنند باید واجد شرایطی خاص بوده (که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم) و باید مدت زمان زیادی منتظر تحویل خودرو بمانند. 

حال آن‌که اگر از طریق بهترین سایت فروش خودرو به دنبال اتومبیل مورد علاقه خود باشید، می‌توانید فوری ماشین را تحویل بگیرید؛ البته با قیمتی بالاتر نسبت به قیمت کارخانه سایپا و ایران خودرو.

ضمن آن‌که در حال حاضر فقط می‌توان ماشین صفر کیلومتر را از طریق سامانه یکپارچه خریداری کرد و برای خرید خودروهای کارکرده باید به سایت فروش خودرو دست دوم مراجعه کرد.

کلام آخر

در سامانه یکپارچه اولویت تحویل خودرو مشخص می‌شود و به ترتیب به هر یک از کسانی که اولویت بالاتری داشته باشند، پیامک واریز وجه برای انجام کارهای اداری تحویل خودرو صورت می‌گیرد. این فرایند خیلی اوقات زمان‌بر بوده و برای کسانی که علاقه‌مندند در زمانی کم‌تر ماشین‌دار شوند، مراجعه به وب‌سایت‌های خرید و فروش آنلاین خودرو بیشتر توصیه می‌شود.

در صورتی که می‌خواهید در کم‌ترین زمان صاحب خودروی مدنظرتان شوید، وب‌سایت خودرو ۴۵ را به یاد داشته باشید. در خودرو ۴۵ می‌توانید ظرفی مدتی کوتاه ماشین صفر کیلومتر یا دست دوم مورد علاقه خود را پیدا کرده و در بستری امن، مطمئن و شفاف خودرو را معامله کنید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید