تغییر محتوای کتاب های درسی در آموزش و پرورش ایران موضوعی مهم و ضروری است که توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز مورد تاکید قرار گرفته است. این تغییرات با هدف ارتقای کیفیت آموزشی و تربیت دانش‌آموزان با مهارت های جدید و مورد نیاز جامعه باید انجام شود.

لزوم تغییر محتوای کتاب های درسی در آموزش و پرورش

عبدالله زمانی تونی در یادداشتی نوشت: به نظر می رسد عوامل موثر زیادی باعث ایجاد تغییرات در محتوای آموزشی وجود داشته باشد اما عمده دلایل اصلی برای تغییر محتوای کتاب های درسی در نظام آموزش و پرورش کشور شامل موارد ذیل می باشد:

تغییر نیازها و مهارت های مورد نیاز در جامعه: با توجه به تغییرات فناوری و پیشرفت های علمی، نیازها و مهارت های مورد نیاز دانش آموزان نیز تغییر کرده است. بنابراین محتوای کتب درسی باید متناسب با این تغییرات باشد.

فرسودگی و عدم انطباق محتوای موجود: محتوای برخی از کتب درسی موجود قدیمی و فرسوده شده و نیاز به بازنگری و به روز رسانی دارد.

ایجاد انگیزه و علاقه در دانش آموزان: محتوای کتب فعلی گاهی برای دانش آموزان جذاب و مرتبط با زندگی روزمره نیست. تغییر محتوا می تواند انگیزه و علاقه دانش آموزان را افزایش دهد.

تحقق اهداف تربیتی: اصلاح محتوای کتب درسی می تواند در تحقق اهداف تربیتی مد نظر نظام آموزشی کشور، نقش مؤثرتری داشته باشد.

هماهنگی با رویکردهای نوین آموزشی: تغییر محتوای کتب درسی می تواند با رویکردهای نوین آموزشی مانند یادگیری فعال و مشارکتی هماهنگ شود.
البته موارد بیشتری نیز وجود دارد که می توان با دخالت دادن آنها زمینه را برای تغییرات تدریجی در راستای توسعه همه جانبه فردی دانش آموزان در تمام ابعاد علمی،فرهنگی،دینی ،اقتصادی و غیره مهیا کرد و تاثیر علوم فراگرفته در مقاطع تحصیلی را در زندگی فردی و اجتماعی آنها مشاهده کرد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***