کشورهای عضو بریکس دارای منابع انرژی فراوان و نیروی انسانی عظیمی هستند. آنها می توانند سیستم اختصاصی مالی خودشان را طراحی کنند تا بتوانند مایحتاجشان را از خودشان تأمین کنند و دیگر نیاز نداشته باشند برای تأمین مواد غذایی، صنعتی، دارویی و غیره با دلار و با قیمت چند برابری از امریکا تهیه نمایند.

آیا عصر دلار به سر آمده است؟

خشایار نادی- بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط قدرت های نوظهور اقتصادی جهان نظیر برزیل، روسیه، هند و چین بوجود آمد و اندکی بعد در سال ۲۰۱۰ کشور افریقای جنوبی هم به آنها پیوست. اکنون  از کشورهایی چون ایران، عربستان، امارات متحد عربی، آرژانتین و اتیوپی دعوت کرده اند که عضویت بریکس را قبول کنند.
هدف از شکل گرفتن آن اتحادی قوی در برابر غرب و کاهش اتکا به دلار است. 
اولین قدم اعضا بریکس تأسیس بانک توسعه نوین با سرمایه ای در حدود یکصد میلیارد دلار در شانگهای چین بود تا به مرور زمان جایگزین بانک جهانی و صندوق پول گردد. هرچند یکصد میلیارد دلار عدد و رقمی قابل توجه نیست و در مقابل گردش مالی اعضای بریکس که در حال حاضر ۲۸ تریلیون دلار در سال است و در حدود ۲۶ درصد اقتصاد جهانی را شامل می شود، ولی نقطه امیدی بین کشورهای مستقل و ملل مختلف بوجود آمد تا شاید برابری و عدالت در آن لحاظ گردد و با رعایت مقررات ملی کشورها ما شاهد گسترش طرح های توسعه پایدار و ساختارهای زیربنایی در کشورهای در حال توسعه و فقیر باشیم. با افول اقتصاد امریکا و ضعیف شدن دلار، کشورهای عضو بریکس می توانند در آینده ای نه چندان دور تمامی مبادلات اقتصادی جهان را در دست بگیرند. با اتفاقات ژئوپلتیکی که در منطقه و جهان در حال رخ دادن می باشد، نظم جدید جهانی در حال شکل گیری است. امریکا دیگر آن هژمونی و قدرت سابق را ندارد و کشورهای منطقه و دنیا دنبال یک متحد جدید هستند. در حال حاضر تمامی کانال های مالی دنیا از امریکا می گذرد و ایالات متحد امریکا از دلار به عنوان ابزار تحریم و فشار بر علیه سایر کشورها استفاده می کند. کشورهای در حال توسعه دیگر دوست ندارند تحت سیطره دلار امریکا باشند و می خواهند مستقل عمل کنند.

آیا عصر دلار به سر آمده است؟


کشورهای عضو بریکس دارای منابع انرژی فراوان و نیروی انسانی عظیمی هستند. آنها می توانند سیستم اختصاصی مالی خودشان را طراحی کنند تا بتوانند مایحتاجشان را از خودشان تأمین کنند و دیگر نیاز نداشته باشند برای تأمین مواد غذایی، صنعتی، دارویی و غیره با دلار و با قیمت چند برابری از امریکا تهیه نمایند. امریکا با دلار کشورها را مستعمره خود کرده و می کند. برای رهایی از سیطره امریکا بر منابع کشورهای دنیا نیاز به یک آلترناتیو یا جایگزین ارز به جای دلار داریم تا کشورها از استقلال عمل بیشتری برخوردار باشند. کشورهای عضو بریکس باید آرام آرام دلار را کنار بگذارند و فکری هم به حجم نقدینگی بکنند. زیرا ارزش دلار کاهش پیدا می کند و تورم زیاد می شود. برای کنار گذاشتن دلار و جایگزین کردن آن با بریکس نیاز به پشتوانه طلا است، در این صورت می توان از بریکس به عنوان پول جهانی استفاده کرد. برای ساخت یک اقتصاد جهانی بهتر و سرمایه گذاری در زیرساخت های کشورهای عضو باید ارز بریکس را در مقابل دلار تقویت کرد. همانطور که یورو در اروپا به عنوان یک ارز استفاده می شود نظیر آن را کشورهای بریکس هم می توانند استفاده کنند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد اروپا در معرفی یورو به جای دلار عملا موفق نبود و نتوانست ساز و کار لازم را برای این کار مهیا کند. 
*کارشناس اقتصادی

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    ***