لوئیس بریل، این کار را وقتی که فقط پانزده سال داشت انجام داد و یک الفبایی شش نقطه ای را به وجود آورد که به خط بریل مشهور شد.

چهارم ژانویه  برابر با چهاردهم دی ماه است و به دلیل سالروز تولد «لوئی بریل » که خود نابینا بود و یک سیستم نوشتاری تحت عنوان « بریل »را اختراع کرده بود به روز جهانی بریل نامگذاری شده است.

خط بریل خطی خاص برای افراد نابینا در سراسر جهان می باشد و این خط باعث شده که آن ها راحت تر بتوانند ارتباط برقرار کنند.

لوئیس بریل؛مخترع خط رسمی نابینایان

در روز چهارم ژانویه هرسال، جشنی به مناسبت روز جهانی بریل برگزار می شود که در این روز یاد لوئیس بریل،مخترع خط بریل برای این خدمت بزرگ و برجسته انسانی گرامی داشته می شود.

لوئیس بریل پانزده ساله بود که توانست این سیستم مفید را اختراع کند که در حقیقت براساس سیستم نوشتاری « شارل باربیه » که به «شب نویسی »مشهور بود به وجود آمد.

لوئیس تلاش کرد تا سیستم کد گذاری شده باربیه را ساده نموده و اصلاحاتی در آن انجام داد تا آن را توسعه بدهد و توانست این کار را انجام دهد به طوری که سیستم بریل در حال حاضر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

او توانست  یک زندگی با رنگ و شکل دیگری به نابینایان سراسر جهان ببخشد به طوری که نوری زیبا در تاریکی بود.

تقریبا دویست سال از این اختراع می گذرد و این کار انسانی تحول شگرفی در جهان بود.

لوئیس بریل در چهارمین روز ژانویه در دهکده ای کوچک به دنیا آمد.او فرانسوی بود و پس از این که بزرگ شد در حوزه معلمی فعالیت می کرد.

او وقتی سه ساله بود به دلیل آسیبی که در کارگاه پدرش به چشمش وارد شد مشکل بینایی پیدا کرد.

در مرحله ی نخست این آسیب، با کم بینایی روبرو شد و سپس بینایی هردو چشمش را ازدست داد.

او آنقدر مقتدر و با اعتماد به نفس بود که اعتقاد داشت می توان مثل دیگر انسان های عادی زندگی کرد.

از اینرو به مرکز نابینایان پاریس مراجعه نمود و در آن جا خواندن و نوشتن را آموخت.

در این مرکز به دلیل آموزش خواندن و نوشتن از طریق حرف برجسته، این عمل بسیار زمان بر و دشوار بود.

به همین خاطر لوئیس بریل تمام تلاش خود را کرد تا بتواند سیستم خواندن و نوشتن متفاوتی اختراع نماید که تمامی نابینایان بتوانند از آن استفاده کنند.

از الفبای شش نقطه ای تا مخالفت مسئولان مدرسه نابینایان

لوئیس بریل، این کار را وقتی که فقط پانزده سال داشت انجام داد و یک الفبایی شش نقطه ای را به وجود آورد که به خط بریل مشهور شد.

وقتی او این کار را انجام داد با مخالفت مسئولان مدرسه نابینایان پاریس مواجه شد و هیچ گونه بودجه ای برای آن مشخص نشد.

اگرچه این مسیر دشوار بود اما  لوئیس بریل همچنان به کارش ادامه داد و کتاب ها را به خط بریل تبدیل نمود.

پس از این که او از دنیا رفت، یکی از معاونان مدرسه، خط بریل که لوئیس برای آن تلاش فراوانی کرده بود را در سراسر جهان معرفی نمود.

بریل خط خود را به گونه ای گسترش داد که حتی در  عرصه های موسیقی و ریاضیات وارد شد و توانست در حوزه موسیقی مرکز نابینایان فعالیت کند و در کلیساهای شهر پاریس به نواختن ساز مشغول شد.

لوئیس بریل در طول زندگی اش تلاش های بسیاری برای این موضوع کرد و سپس به بیماری سل مبتلا شد که علت آن هم شرایط دشواری بود که در مرکز نابینایان برای او به وجود آمد.

او سرانجام در دهه ی چهل سالگی اش درگذشت.

پس از شصت سال که از فوت لوئیس بریل گذشت خط او در سراسر جهان تحت عنوان خط رسمی نابینایان مشهور شد و پس از صد سال مقامات وقت فرانسوی آن را به طور رسمی شناخته و ثبت نمودند.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید

*** ***