کمک شگفت انگیز خط بریل که دنیایی از دسترسی به نابینایان و کم بینایان را گشوده بود توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) به رسمیت شناخته شد. در نوامبر ۲۰۱۸، ۴ ژانویه به عنوان روز جهانی خط بریل نامگذاری شد. اولین روز جهانی خط بریل در سال بعد جشن گرفته شد و به عنوان یک تعطیلات بین المللی جشن گرفته شد.

روز جهانی خط بریل

به گزارش سلام نو، جهانی خط بریل در ۴ ژانویه به افتخار تولد مخترع خط بریل، لویی بریل جشن گرفته می‌شود. هدیه خط بریل به جهان، زندگی میلیون‌ها انسان نابینا یا کم‌بینا را در سرتاسر جهان درخشان کرده است و هر روز از کار او بهره می‌برند. این روز همچنین تصدیق می‌کند که افراد دارای نقص بینایی مستحق همان استانداردهای حقوق بشری هستند که همه افراد از آن بهرهمند هستند. 

تاریخچه روز جهانی خط بریل

اصطلاح "بریل" به نام سازنده آن دوبله شد. لویی بریل فرانسوی بود که در کودکی با ضربه چاقو به چشم خود به طور تصادفی بینایی خود را از دست داد. او از سن ۱۰ سالگی مدتی را در مؤسسه سلطنتی جوانان نابینا در فرانسه گذراند و در آنجا سیستم نقاط برجسته را که در نهایت به خط بریل معروف شد، فرموله و تکمیل کرد.

بریل کار خود را تکمیل کرد و کدی را بر اساس سلول‌هایی با شش نقطه ایجاد کرد و این امکان را برای نوک انگشت ایجاد کرد که کل واحد سلول را با یک لمس حس کند و به سرعت از یک سلول به سلول دیگر حرکت کند. در نهایت، خط بریل به تدریج در سراسر جهان به عنوان شکل اصلی اطلاعات مکتوب برای افراد نابینا پذیرفته شد. متأسفانه بریل این فرصت را نداشت که ببیند اختراع او چقدر مفید بوده است. او در سال ۱۹۵۲، دو سال قبل از اینکه مؤسسه سلطنتی شروع به تدریس خط بریل کند، درگذشت.

کمک شگفت انگیز خط بریل که دنیایی از دسترسی به نابینایان و کم بینایان را گشوده بود توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) به رسمیت شناخته شد. در نوامبر ۲۰۱۸، ۴ ژانویه به عنوان روز جهانی خط بریل نامگذاری شد. اولین روز جهانی خط بریل در سال بعد جشن گرفته شد و به عنوان یک تعطیلات بین المللی جشن گرفته شد.

خط بریل چیست؟

خط بریل ابزاری است که از ترکیب نقاط برجسته برای املای اعداد و حروف استفاده می‌کند. افراد نابینا یا کم‌بینا از آن برای کمک به خواندن و نوشتن استفاده می‌کنند.

آیا همه نابینایان خط بریل را می‌شناسند؟

بسیاری از مردم نمادهای مهم خط بریل را یاد می‌گیرند تا بتوانند علائم و برچسب ها را بخوانند. متأسفانه، اعتقاد بر این است که از هر ۱۰ نابینا فقط یک نفر می‌تواند آن را بخواند.

آیا می‌توان از خط بریل برای موسیقی استفاده کرد؟

مسلما نوازندگان نابینا می‌توانند از یادگیری خواندن موسیقی به خط بریل سود زیادی ببرند. موسیقی بریل از سلول شش نقطه‌ای معمولی استفاده می‌کند، اما نحو و ترجمه‌های خاص خود را نیز دارد.

چگونه روز جهانی خط بریل را گرامی بداریم؟

· افزایش آگاهی

· به خط بریل هدیه بدهید

به یک فرد کم بینا یا نابینا به خط بریل هدیه دهید. این هدیه می تواند یک کتاب، اسباب بازی یا ابزار یادگیری باشد.

· خواندن خط بریل را یاد بگیرید

چرا خواندن خط بریل را یاد نمی‌گیرید؟ این می‌تواند مفید باشد، زیرا می‌توانید از دانش خود برای آموزش و کمک به کسی که واقعا به آن نیاز دارد استفاده کنید.

۵ واقعیت شگفت انگیز در مورد خط بریل

· خط بریل نیز یک سیارک است

در سال ۱۹۹۹، فضاپیمای اعماق ۱ ناسا در مسیر خود برای عکاسی از دنباله‌دار بورلی از کنار یک سیارک عبور کرد و آن را به قدردانی از خط لویی بریل «۹۹۶۹ بریل» نامید.

· خط بریل یک زبان نیست

خط بریل الفبایی است که می‌توان از آن برای نوشتن تقریبا هر زبانی استفاده کرد و نسخه‌های آن به زبان‌های عربی، چینی، عبری، اسپانیایی و غیره موجود است.

· دو نسخه وجود دارد

خط بریل بدون قرارداد هر کلمه را هجی می‌کند، در حالی که بریل منقبض یک نسخه مختصر است که کلمات آشنا را مخفف می‌کند.

· نسخه‌ای برای ریاضیات و علوم وجود دارد

یک نسخه منحصر به فرد از خط بریل به طور خاص برای ریاضیات و علوم وجود دارد که کد نمث نام دارد.

· اسباب‌بازی‌هایی به خط بریل وجود دارد

کلاسیک‌های خانوادگی مانند Uno، Monopoly و LEGO در نسخه‌های بریل موجود است.

چرا روز جهانی خط بریل مهم است؟

· روز افزایش آگاهی است

· ما افراد نابینا و کم بینا را می شناسیم

ما اغلب بینایی خود را بدیهی می‌دانیم و چالش‌های منحصربه‌فردی را که افراد کم بینا یا بدون بینایی روزانه با آن مواجه می‌شوند، درک نمی‌کنیم. کسانی که دارای اختلالات بینایی هستند نه تنها شایسته تقدیر هستند بلکه شایسته احترام هستند.

· ما خود خط بریل را به یاد می آوریم

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید

    *** ***