۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 55398465

جاذبه‌های زیبای استان سیستان و بلوچستان وصف نشدنی است و در گوشه گوشه این شهر جای گرفته‌اند. یکی از زیبایی‌های این شهر که در بروجن واقع شده است تالاب گندمان می‌باشد که گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

سفری دلنشنین در تالاب گندمان

سلام نو - سرویس گردشگری: اگر می‌خواهید یکی از ده تالاب زیبای ایران را ببینید و در آن به تماشای پرندگان مختلف و کمیاب بنشینید، درنگ نکنید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از همین روزهای بهاری راهی جنوب غربی کشور و استان چهار محال و بختیاری شوید و سری به تالاب گندمان بزنید.

تالاب گندمان که از جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری در نزدیکی شهر گندمان است، نام خود را از شهر تاریخی گندمان که در ضلع شمال شرقی آن قرار دارد، گرفته است.

چنان که روایت است، منطقه گندمان یکی از شکارگاه‌های بهرام گور و منطقه ییلاقی خانواده‌های سلطنتی در قرن‌های گذشته بوده که برخی آثار به جا مانده از سکونتگاه‌های آن زمان در بعضی از نقاط تالاب به چشم می‌خورد.

سفری دلنشنین در تالاب گندمان

ویژگی‌های تالاب

تالاب گندمان قدمتی حدود یک میلیون سال دارد که مساحت آن به ۹۸۰هکتار می رسد و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۱۹متر است. عوامل متعددی در تامین آب این جاذبه طبیعی دخالت دارند از جمله می توان به برف و باران و چشمه های اطراف تالاب از جمله چشمه های گل کوچک و گل بزرگ،مرادان،نصیرآباد اشاره کرد ولی از مهم ترین منابع تامین کننده آن می توان به رودخانه آق بلاغ اشاره کرد که بخش عظیم آب تالاب را تامین می کند. این تالاب شرایط مناسبی را برای رویش گونه ای از گیاهان آبدوست فراهم کرده است به طوری که سالیان درازی در کنار آن درختان بید ،نی،آلاله آبی،نخل مرداب،بزواش،عدسک آبی و... روییده اند در کنار این پوشش گیاهی و شرایط مناسب زیستگاه پرندگانی چون لک لک ،سنقر،چنگر و .. شده است در کنار این گونه پرندگان بومی پرندگان مهاجری چون مرغابی،کوکر،سلیم،حواصیل این تالاب را برای مهاجرت در زمستان انتخاب کرده اند در کنار این پرندگان جانوارانی همچون مارها،لاک پشت،شغال،گرگ،خفاش،خرگوش زندگی می کنند همچنین از آبزیان داخل آب تالاب ماهی گورخری،ماهی پوزه ای و سیاه ماهی است.

سفری دلنشنین در تالاب گندمان

نحوه دسترسی به تالاب گندمان

تالاب گندمان از جاهای دیدنی بروجن است که برای دسترسی به آن باید از تهران مسیر را به‌سمت استان چهار محال و بختیاری و شهر بروجن در پیش بگیرید. از بروجن راهی گندمان شده و از طریق جاده آسفالته گندمان-حسین‌آباد یا جاده خاکی گندمان-اشکفت زلیخا مسیر را پی بگیرید. همچنین جاده حسین‌آباد در شرق تالاب هم راه دیگری برای دسترسی به تالاب است که پس از دور زدن تالاب در ضلع جنوبی به روستا سفیدآباد منتهی می‌شود.

سفری دلنشنین در تالاب گندمان

مناسب‌ترین زمان سفر

بهترین زمان برای بازدید از آن در شش ماه اول سال است که می توان از طریق روستاهای حسین آباد و نصیر آباد به این جاذبه بی همتا دسترسی پیدا کرد و جهت رفاه حال گردشگران در این مکان سازه هایی تعبیه شده است تا بتوانند لحظات خوشی را درکنار خانواده رقم بزنند و از تفریحاتی چون اسب سواری لذت ببرند. تالاب محبوب گندمان نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتری دارد به همین دلیل توصیه می شود از هرگونه آسیب رساندن به آن خودداری کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید